دراسة تأثير التأخير والطاقة على أداء برتوكولات التوجيه في شبكات Ad-Hoc

محمد حجازية, بشار عباس

Abstract


متطلبات جودة الخدمةQos))Quality of Service في الشبكات AD-HOC اللاسلكية مرتبطة بشل كبير بالطاقة والتأخير الزمني وتحقيق تلك المتطلبات وفقا للدراسات العلمية المتعلقة بهذا المجال يتم باستخدام أنواع خاصة من برتوكولات التوجيه في تلك الشبكات وذلك بسبب الخصائص التي تتميز بها تلك الشبكات من ناحية التوزع الطوبولوجي لعقد الشبكة حيث يعتمد التغيير في طوبولوجيا الشبكة على طبيعة ,سرعة ، وحركة تنقل العقد المكونة للشبكة وكذلك حسب طبيعة لمسارات التي تنشأ لتأمين الاتصال بين العقد.
يوجد أنواع عديدة من برتوكولات التوجيه الخاصة التي تستخدم في شبكات AD-HOC أو شبكات MANET ولكن كان الهدف من هذا البحث دراسة وتحديد البرتوكولات الأكثر فعالية و الأفضل أداءً من ناحية تقليل أزمنة التراسل بين العقد ,ولذلك وضمن هذا الإطار تم التطرق في هذا البحث إلى اختبار أداء بعض برتوكولات التوجيه المعروفة مثل برتوكول TORA ,PDTORA .
تبين من خلال النتائج مدى فعالية برتوكول PDTORA ومدى التحسين الملحوظ في جودة الخدمة مقارنة مع برتوكول TORA وأظهرت النتائج أن برتوكول PDTORA يساهم في تقليل الزمن وزيادة الأداء بنسبة جيدة بزيادة تقدر بـ 35%- 20 وتحديدا عندما يكون عدد العقد أكبر من 25 عقدة .
The AD-HOC wireless Quality of service requirements are associated with significant power and time delayAnd the achievement of those requirements according to scientific studies related to this area are using special types of routing protocols in those networks because of the characteristics of these networks in terms of the distribution of the topological network nodes where the change in the topology of the network depends on the stauts, speed, Depending on the stauts of the tracks that arise to secure communication between the nodes.There are several types of special routing protocols used in AD-HOC or MANET networks. However, this research was aimed to identify and determine the most efficient and optimal protocols in terms of reducing the correspondence times between the nodes. Therefore, Performance of some known routing protocols such as the TORA protocol. And PDTORA The results showed that PDTORA was effective and significantly improved in quality of service compared with the TORA protocol. The results showed that the PDTORA protocol reduces time and performance by 20% - 35%, specifically when the contract number is greater than 25 nodes.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editor in chief: Prof. Dr. Hani Chaaban

Editorial Board ,Secretary Editor:Dr. Amir Tfiha