أثر القفز الترددي في مميزات عمل الهوائيات المتلائمة

Authors

  • علي احمد
  • تاج الدين جركس
  • عبد المنعم غانم

Abstract

بهدف رفع مؤشر الحماية من التشويش لمنظومات الاتصال نستخدم القفز الترددي مع الطيف المنشور.

عند استخدام القفز الترددي مع طرق أخرى كاستخدام الهوائيات المتلائمة تتأثر مواصفات الهوائي وبصورة خاصة " مخطط الإشعاع " مما يؤدي إلى صعوبة في تمييز الإشارة من التشويش ولاسيما عند أطراف مجال العصبة الترددية.

بحثنا هذا يؤكد أن القفزة الترددية تؤدي إلى انزياح مخطط الإشعاع على نحو يخرج عن الزاوية المعدة لاستقبال الإشارة إلى الزاوية التي تكون فيها نسبة الإشارة إلى التشويش أقل بكثير بحيث يعود تلقائياَ إلى نطاق صفر مخطط الإشعاع.

This purpose of this research is to Increase protection pointer of communication system jamming by using Frequency-Hopped and Encyclical specter.

Using Frequency-Hopping and adaptive antennas with each other will effect frequency- Hopping Antenna Characteristics, specially the (Radiation Pattern). This means it is difficult to distinguish between signal and jamming, especially at the limits of frequency band domain.

Our search confirms that the Frequency-Hopping leads to dislodgment of radiation pattern far away from the prepared angle to receive the signal to an angle where signal to jamming ratio would be much less.

Published

2019-01-24

How to Cite

1.
احمدع, جركستا, غانمعا. أثر القفز الترددي في مميزات عمل الهوائيات المتلائمة. Tuj-eng [Internet]. 2019Jan.24 [cited 2023Feb.7];29(4). Available from: http://journal.tishreen.edu.sy/index.php/engscnc/article/view/7029

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>