تأثير التحكم بتدفق البيانات والازدحام على أداء شبكات MANET باستخدام برنامج NS-2

عائشة جمعه

Abstract


تتكون شبكة الاتصالات كما هو معروف من مجموعة أجهزة الاتصالات المرتبطة مع بعضها البعض وبشكل أخر فإن الشبكة هي عدد من العقد Nodes المترابطة فيما بينها من خلال وظائف الاتصال المختلفة وتقوم هذه الشبكة بتبادل المعلومات فيما بينها والاشتراك في المصادر عبر هذه الشبكة، ويقصد بالعقد ضمناً بأنها "المعدات والتجهيزات  الإلكترونية ذات المقدرة على إرسال واستقبال المعلومات" ومن أمثلة ذلك الحاسب الشخصي والهاتف الثابت  والهاتف الجوال وأجهزة التحويل والتبديل كالمقاسم وكلها أجهزة لها القدرة على تبادل المعلومات مع بعضها البعض وترتبط العقد هذه فيما بينها في الشبكة من خلال وسائل اتصال مختلفة عبر قناة الاتصال أو قناة التراسل والتي يمكن أن تمتد بين موقعين (نقطتين) بالشبكة مما يتيح  نقل البيانات والإشارات بين هذين الموقعين بالشبكة.

الهدف من هذا البحث المراقبة والتحكم بأداء الشبكة على مستوى المعطيات ومعلومات التحكم من خلال بناء موديل (نموذج) لشبكة معينة ومراقبتها ثم التحكم بأدائها من خلال تطبيق الحلول الممكنة لمشاكل هذه الشبكة.

The network, as it is known, consists of a group of communications devices linked to each other. The network is a number of nodes that are interconnected through different communication functions. This network exchanges information among themselves and shares resources via this network. "electronic equipment and facilities capable of transmitting and receiving information",examples of this are personal computers and fixed telephones and mobile devices, switching devices and switches, all devices have the ability to exchange information with each other and these nodes are connected to each other in the network through different means of communication via the channel or communication channel, which can be between two sites (two points) network, allowing the transfer of data and signals between these two sites are networked. The aim of this research is to monitor and control the performance of the network at the level of data and control information by building a model for a specific network and monitoring and then control its performance through the application of possible solutions to the problems of this network.

 


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editor in chief: Prof. Dr. Hani Chaaban

Editorial Board ,Secretary Editor:Dr. Amir Tfiha