Find Local Standards for Car Parking in Residential Neighborhood in Latakia City

Shaza Assaad, Heba Jaraa

Abstract


The shortage in car garages and parks is one of the main dilemmas in almost all global cities. In Syria, Lattakia is one of the cities that suffers overt shortage of car garages and parks. In recent years, Lattakia has witnessed notable increase in population and car ownership which causes increase in the problem of car garages and parks especially in residential areas. Residents resort to park their cars on both sides of the street which is not equipped to meet this purpose. This causes traffic jams ,crowding , and several negative effects.

The research shall approach the status of car garages and parks in residential areas where five different residential areas shall be optimized as for characteristics, locations, and population structure. Several buildings within every residential neighborhood which differ in characteristics as per the type of  residential neighborhood and density. A detailed study has been led for every building by allocating a special form for each building that contained concerned necessary information on it. The information of each building has been processed by SPSS from which we have got the results and drawings of every residential neighborhood. The results supports the creation of a specimen or more for a medium building for every one of the five residential neighborhoods to enable us predict the number of the car garages and parks  required in the optimized areas.

In conclusion, 500 forms have been distributed in the optimized residential areas to get the opinion of population and support of results.

تعتبر مشكلة النقص في مواقف السيارات مشكلةً اساسية في معظم مدن العالم، وتعتبر مدينة اللاذقية في سوريا إحدى المدن التي تعاني من النقص الواضح في مواقف السيارات، حيث أنها شهدت في السنوات الأخيرة زيادةً ملحوظة في عدد السكّان، وملكية السيارات، وهذا ما سبب زيادة مشكلة المواقف وخاصةً ضمن الأحياء السكنية، التي لم يوفر تصميمها مواقف مناسبة لوقوف السيارات، ولذلك يلجأ السكّان إلى إيقاف سياراتهم على جانبي الشوارع الغير مجهزة لهذا الغرض، مما يسبب الازدحامات والاختناقات المرورية والكثير من الآثار السلبية.

سوف يتعرض هذا البحث لواقع مواقف السيارات في المناطق السكنية، حيث سيتم اختيار خمسة أحياء سكنية مختلفة الخصائص والمواقع والتركيبة السكانية.

تم اختيار مجموعة أبنية ضمن كل حي تختلف في خصائصها، حسب نوع الحي وكثافة أبنيته، ثم تمت الدراسة التفصيلية لكل مبنى، عن طريق تخصيص استمارة خاصّة بكل بناء تضمنت مجموعة من المعلومات عنه، وتم إدخال المعلومات التي تم الحصول عليها لكل بناء على حدى إلى البرنامج الإحصائي (SPSS)، والذي حصلنا عن طريقه على نتائج ومخططات خاصة بكل حي، ومن هذه النتائج تم إيجاد نموذج أو أكثر لبناء وسطي لكل حي من الأحياء الخمسة، لنحصل عن طريقه على العدد المناسب من مواقف السيارات الذي يحتاجه كل حي من الأحياء المدروسة.

وفي النهاية تم توزيع 500 استمارة على الأحياء المدروسة، لمعرفة آراء السكان، ودعم النتائج.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editor in chief: Prof. Dr. Hani Chaaban

Editorial Board ,Secretary Editor:Dr. Amir Tfiha