دراســة فيتـامين C والمواد الصلبة الذائبة والحموضة في ثمار أهم الحمضيات في الساحل السوري

Authors

  • محمد حيدر

Abstract

تم تقدير فيتامين C في عصائر بضعة عشر نوعاً وصنفاً من ثمار أكثر الحمضيات انتشاراً في الساحل السوري خلال موسمي 1998 / 1999  و1999 / 2000 بمعدل خمس عينات من كل موسم. تراوح تركيز الفيتامين بين 18 مع / 100 مل  في عصير المندلينا و53 مغ في الكلمنتين، وقد أثبت التحليل الإحصائي تدني الأول  وتفوق الثاني بدلالة معنوية عالية في محتواهما من الفيتامين بالمقارنة مع غالبية الأنواع الأخرى.

بينت النتائج أن تركيز الفيتامين كان عالياً ومتقارباً (41 – 45 مغ) في أصناف البرتقال الرئيسية الثلاثة اليافاوي وأبو صرة وفالنسيا، وكان أيضاً قريباً من تركيزه في ثمار الليمون الأضاليا والجريفون بصنفيه الأبيض والأحمر (41 – 43 مغ). أما الأنواع التي تلت ذلك في المحتوى الفيتاميني (30 – 37 مغ) فقد ضمت البرتقال الماوردي والسكري والشادوك (أبو ميلو) واليوسفي الكلمنتين صنف (كارفلال). وُجدت التراكيز الدنيا (18 – 25 مغ) في صنفي الساتزوما والمندلينا من مجموعة اليوسفي، وفي الليمون الحامض نوع الماير الذي ثبت تفوق الحامض الأضاليا عليه بمعنوية عالية.

كان تركيز الفيتامين في الطبقة الخارجية (الفلافيدو) وفي الطبقة البيضاء (الألبيدو) أعلى بكثير منه في لب الثمار، وأعلى بقليل في اللب منه في العصير. كما كان التركيز أعلى في الثمار الناضجة من غير الناضجة إلا في حالة الليمون الأضاليا. قورن تركيز الفيتامين في عصير الحمضيات المدروسة بمثيلاته في بعض الدول، كما تم ذلك أيضاً لنسب المواد الصلبة الذائبة والحموضة. أشارت   النتائج إلى ضعف الارتباط بين تركيز الفيتامين وبين نسبة المواد الصلبة الذائبة أو الحموضة، وإلى الحاجة لمزيد من الدراسات حول العوامل التي تؤثر على محتوى ثمار الحمضيات السورية من فيتامين   C.

Vitamin C was determined in the juice of five samples from each crop of 1999 and 2000 of the most common citrus fruits in the Syrian coast. The vitamin concentration was found to range between 18 mg / 100 ml juice in Mandalina and 53 mg/100ml in Clementine Mandarin. The former (Mandalina) was inferior in the vitamin content, and the latter was superior to most citrus fruits with statistically significant differences.

Vitamin content of the juice of the major three orange varities; Jaffa, Navel, and Valencia was high (41-45mg) and very close to Grapefruit and local lemon (41-43mg). A considerably lower content (30-37mg) was present in Mawardi (blood orange) and Sukkary (sweet) oranges and in Pummelo and French Mandarin (Carfalhais). The lowest vitamin concentrations (18-25mg) were found in the juice of two varieties of mandarines; namely Satsuma and Mandalina, and of the Mayer  lemon which was statistically inferior to the Baladi lemon variety.

Vitamin concentration was much higher in the flavedo and albedo layers than the pulp, and slightly higher in the latter than the juice, and in the unripe than the ripe fruits except in the local lemon variety. Total soluble solids and acidity were also determined in the fruit juices in addition to vitamin C, and compared with their counterparts in some other countries. The correlation between vitamin content and total soluble solids or acidity was low, and further studies are needed on the factors which affect the vitamin in Syrian citrus fruits.

 

 

 

Downloads

Published

2019-02-20

How to Cite

حيدر م. (2019). دراســة فيتـامين C والمواد الصلبة الذائبة والحموضة في ثمار أهم الحمضيات في الساحل السوري. Tishreen University Journal -Biological Sciences Series, 26(1). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/bioscnc/article/view/8237