دور الاستراتيجيات الحديثة لإدارة الأزمات في تحسين الأداء التسويقي (دراسة ميدانية على المصارف الخاصة في محافظة اللاذقية)
Abstract
يعد التعامل مع الأزمات أحد أهم محاور اهتمام الإدارة في ظل التحديات المستمرة التي تواجهها المنظمات، ويتطلب ذلك وجود إدارة على درجة عالية من الكفاءة والقدرة على التفكير الإبداعي من أجل اتخاذ الخطوات المناسبة والمدروسة بالسرعة الممكنة، وذلك بهدف تجاوز الأزمة وضمان الاستمرار والبقاء واستثمار الفرص الناتجة عنها بما يحسن الأداء العام للمنظمة، وتعد الاستراتيجيات الحديثة لإدارة الأزمات من أكثر الاستراتيجيات فعالية في إدارة الأزمات وتحسين الأداء.
يهدف البحث إلى تقييم الاستراتيجيات الحديثة لإدارة الأزمة الراهنة في المصارف الخاصة العاملة في محافظة اللاذقية، ودورها في تحسين الأداء التسويقي للمصارف المدروسة، ودراسة طبيعة وقوّة العلاقة بينهما. ولتحقيق ذلك تمّ صياغة أربع فرضيّات، واعتمدت الدّراسة المقاربة الاستنباطيّة؛ وتمّ استخدام المنهج الوصفي التّحليلي لتوصيف متغيّرات الدراسة، واستخدمت الباحثة أسلوب الاستبانة لجمع البيانات الّتي تمّ تحليلها باستخدام اختبارات إحصائيّة أهمّها: اختبار الوسط الحسابي One- Sample T. test، واختبار الارتباط الثّنائي Pearson Correlation، واختبار الانحدار المتعدد. وقد توصلت الباحثة إلى عدّة نتائج أهمّها: توجد علاقة طردية بين الاستراتيجيات الحديثة لإدارة الأزمة وبين الأداء التسويقي، كما يوجد تأثير ذو دلالة إحصائية لكل من استراتيجية تغيير المسار واستراتيجية فرق العمل على الأداء التسويقي، ولا يوجد تأثير ذو دلالة إحصائية لاستراتيجية تفتيت الأزمة على الأداء التسويقي في المصارف المدروسة.
Crisis management is one of the most important areas of management's concern in light of the ongoing challenges faced by organizations. This requires a highly competent management and creative thinking to take the appropriate steps as quickly as possible, in order to overcome the crisis and ensure continuity, improving the overall performance of the Organization. Modern crisis management strategies are the most effective strategies for crisis management and performance improvement.
The research aims at evaluating the modern strategies for managing the current crisis in the Syrian private banks in the province of Lattakia and its role in improving the marketing performance of the studied banks, and studying the nature and strength of the relationship between them. To achieve this, four hypotheses were formulated, and the study adopted the descriptive approach; the descriptive analytical method was used to describe the variables of the study. The researcher used the questionnaire method to collect the data analyzed using statistical tests, the most important of which were: the one-sample T. test, the Pearson Correlation, and the multiple regression test. The researcher reached several results, the most important of which are: There is a positive relationship between the modern crisis management strategies and the marketing performance. There is also a statistically significant effect for both of the changing path strategy and the teams work strategy on marketing performance. There is no statistically significant effect of the crisis fragmentation strategy on marketing performance Banks studied.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.