دور التسويق في تفعيل النقل السككي في الجمهورية العربية السورية
Abstract
بسبب المزايا المتعددة لقطاع النقل السككي مع وجود المنافسة المتنوعة من قطاعات النقل الأخرى الموجودة في الجمهورية العربية السورية، ولكثرة النشاطات والمجالات التي تحتاج لنقل منتجاتها من مكان لأخر، كان لابد من تطوير أساليب العمل في قطاع النقل السككي.
إن قصر النظر التسويقي لدى القائمين على الأمر في هذا القطاع؛ وبسبب التطور الهائل بعلم التسويق الخاص بالخدمات، كان لابد من الاهتمام بهذا الجانب لما له من أهمية في حل الكثير من مشاكل هذا القطاع.
يكون ذلك بالاعتماد على مديرية مستقلة تعنى بأمور التسويق وحده بالإضافة إلى وضع أهداف تسويقية واضحة و محددة تعتمد في تنفيذها و الوصول إليها على المزيج التسويقي. ويجب الاهتمام بقسم العلاقات العامة الذي يجب أن يتبع لمديرية التسويق لكي يعمل بالتنسيق معها، والاهتمام بقسم الإعلان الذي يجب أن يعتمد على الحملات الإعلانية المخططة، ويجب أن يكون هناك خطة استراتيجية واضحة للتسويق.
هذا بالإضافة إلى الاهتمام الكبير الذي يجب أن يحظى به التسويق الداخلي، لأن الموظفين الذين يقدمون الخدمة والذين هم على تماس مباشر مع المسافرين والتجار هم الواجهة التي تعبر عن المؤسسة، ويحتلون منزلة البائعين الشخصيين الذين يسوقون الخدمة لصالح المؤسسة وتتحسن سمعة المؤسسة بين الجمهور.
Because of the various qualities of the railways sector; and because of the competition of other means of transport in Syria that also transport goods from one place to another the development of the railways is urgent.
Marketing becomes all the more urgent because of the management ignorance of marketies innovations in their field. And this will be done when we raise an indebendent directorate which is concernedwith the marketing matters alone. In addition this we put marketing aims which are clear and direct based on the care of the departmant of public relationship which must belong to the marketing directorate. The care of advertisnment departmant which must depend on the planning advertising campaign. More over, ernal marketing gain depends on the personnals who give this service and who are always in adirect relation with the passengers and traders. These personnals are the face of the establishment because they market the sarvice for the establishment. So the reputation of this establshment will improve among people.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.