ردود فعل متحول ضريبة دخل المهن والحرف على تغيرات الناتج المحلي الإجمالي في سورية

Authors

  • رضوان العمار
  • محمد صقر
  • رامي علي زيدان

Abstract

يتناول هذا البحث ردود فعل ضريبة دخل المهن والحرف (ضرائب دخول المنشآت والمهن غير الصناعية وغير التجارية) على التغيرات الحاصلة في الناتج المحلي الإجمالي حيث   يتم التطرق إلى مفهوم (حساسية الضريبة) ويدرس الكيفية التي تتأثر بها الإيرادات العامة العادية (ضريبة دخل المهن والحرف) تبعا ً للتقلبات التي تحصل في النشاط الاقتصادي إذ أن معرفة ذلك يعتبر من إحدى الوسائل المهمة في مجال التنبؤ الاقتصادي، ذلك أن مفهوم (حساسية الضريبة) يدلنا على مدى المرونة التي تتمتع بها ضريبة دخل المهن والحرف، وعلى إمكانية قيام هذه الضريبة بردود فعل ذاتية تنتهي إلى تصحيح تلقائي للظرف الاقتصادي، والمساهمة في إعادة الاقتصاد إلى وضعية التوازن النسبي. أي إلى الحد من الصعود الذي يؤدي إلى التفجر والحد من الهبوط الذي يؤدي إلى الاختفاء والزوال. ذلك أنه لا يمكن تحقيق نمو اقتصادي سليم  إلا إذا كان هناك توازن وتلاؤم بين المتحولات المالية والاقتصادية.

ومن خلال دراسة ردود فعل تلك الضريبة خلال الفترة من (19901999) تبين للباحث أن تلك الردود ضعيفة جداً وهذا يعني أن المعدلات المفروضة لا تحقق الهدف المرجو منها، ولهذا تقدم الباحث ببعض المقترحات لتعديل المعدلات الضريبية وتخفيضها بحيث تصبح أكثر فعالية ومساهمة في زيادة الإيرادات المالية.

This study discusses the reflections of income tax of professions and crafts (income tax of non-commercial and non-industrial professions and institutes) on changes occurring to the gross domestic products, touching on the concept of “sensitivity of tax”.

It also tackles the way by which normal general incomes (income tax of professions and crafts) are affected by changes in economical activities. This knowledge is one of the major tools that serves us in economic prediction; as “sensitivity of tax” shows us how flexible income tax of professions and crafts is, and how, by self reaction, “sensitivity of tax” can automatically correct economical conditions and restore economy to relative stabilization. This means that we can’t achieve economical development without having some kind of stabilization and compatibility among financial and economical variables.

The author, studying the reflections of such tax between 1990 and 1999, found that these reflections are very weak, and that the imposed rates didn’t serve the expected targets. For this, the author suggests changes and decreases for such tax rates so as to become more useful in increasing financial revenues.

Downloads

Published

2019-02-11

How to Cite

العمار ر., صقر م., & زيدان ر. ع. (2019). ردود فعل متحول ضريبة دخل المهن والحرف على تغيرات الناتج المحلي الإجمالي في سورية. Tishreen University Journal- Economic and Legal Sciences Series, 23(1). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/econlaw/article/view/8018

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 > >>