Perspective of Total Quality Management and its Effect on the Performance of 2nd Stage of Primary Education Schools: A Field in Lattakia

Authors

  • mahmoud Tayoub
  • Ramadan Darwish
  • Mahmoud Hasan Husien

Abstract

يهدف هذا البحث إلى التعرف على نظام إدارة الجودة الشاملة وأثره على أداء مدارس التعليم الأساسي (ح2) من خلال تحسين أساليب وطرق العمل, استخدام فرق العمل, تحقيق رضا المستفيدين, إكساب العاملين مهارات الأداء الجيد في العمل, خدمة المجتمع المحلي, ولتحقيق أهداف البحث تمّ بناء استبانة, وتوزيعها على عينة من المديرين والمعلمين, وانتهى البحث إلى النتائج الآتية:

1- وجود درجة عالية من الوعي لدى المديرين, ودرجة مقبولة لدى المعلمين حول مدى تطبيق نظام إدارة الجودة الشاملة وأثره على أداء مدارس التعليم الأساسي (ح2).

2- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات المديرين والمعلمين حول مدى تطبيق نظام إدارة الجودة الشاملة وأثره على أداء مدارس التعليم الأساسي فيما يتعلق باستخدام فرق العمل, وإكساب العاملين مهارات الأداء الجيد في العمل, وهذه الفروق تعود للمديرين.

This research aims to identify the total quality management system and its effect on the performance of 2nd Stage of Primary Education School through enhancing the ways and methods of performance, use of teamwork, achieving the satisfaction of the beneficiaries, getting the workers acquire the good performance skills in work, serving the local society, and to achieve the research objectives, a questionnaire was prepared and applied on a sample of Directors and teachers. The research concluded to the following results:

1-   There is a higher degree of the directors' awareness, and acceptable one of the teachers' awareness about system application of total quality management and its effect on the performance of 2nd Stage of Primary Education Schools.

2-   There are statistically significant differences between the means of directors' and teachers' answers about the extent of system application of total quality management and its effect on the performance of 2nd Stage of Primary Education Schools concerning the teamwork and getting the workers acquire the good performance skills in work. These differences were related to the directors.

References

Dayoub .MM, TAYOUB M, Mansour w. Study the development of touristic demand in Syria. Tishreen University Journal for Studies and Scientific Research-Economic Science Series . 2001;23(3):141–58

Ganem A, TAYOUB M. Using of the Monte-Carlo simulation In the robust estimation for univariate A theoretical and experimental studys. Tishreen University Journal for Studies and Scientific Research-Economic Science Series . 2002;24(11):9–44.

Ganem A, TAYOUB M. Experimental study for estimating of Variance mean in optimum stratified sampling . Tishreen University Journal for Studies and Scientific Research-Economic Science Series . 2002;24(11):45–84.

Hasan S, TAYOUB M. Identifying The Economic and Social Structure of The Yemeni Families by Using Multi variable Statistical Analysis. Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies -Economic and Legal Sciences Series. 2008;30(4):70–91.

TAYOUB M. Utilisation Des Méthodes "A.F.C. Pour L`Étude Des Distributions Des Métaux Lourds, Produit Par Les Entreprise" Dans La Ville De BANIAS- SYRIE. Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies -Economic Science Series . 2008;30(4):45–70.

TAYOUB M. Preferred Academic Personality Traits for The Academic Staff Members from The Viewpoint of their Students. Tishreen University Journal for Studies and Scientiffic Research-Economic Science Series . 2008;30(4):9–35.

TAYOUB M, Abdullah E, Shmelleis A. Analytical Study of The Methods of Parental Treatment and Its Relationship With Aggressive Behavior Among Pupils’ Basic Education and its Impact on Human Development. Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies -Economic Science Series ;2009; 31: 117–135.

TAYOUB M, Omran T. Study of The Standards of Job Performance Evaluation Applied on Lattakia and Tartous Ports Original file 7655-29793-1-SM.PDF 2019-02-03. Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies -Economic Science Series ; 2009;31: 173–191.

TAYOUB M, Salmoun R, Ahmad S. The Role of Family and School in Limiting Violence Phenomenon Against Children A Field Study in Lattakia Governorate. Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies -Economic Science Series ; 2009;31: 193–211.

TAYOUB M, Rahhal M, Husien M. Evaluation of Total Quality Management Opportunity Implementation and Its Effect on The School Administration Development A Field Study on Directors of The Secondary Stage Teaching in Lattakia. Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies -Economic Science Series ; 2009;31: 213–235.

TAYOUB M, Ghafar M, Salloom A. Statistical Analysis Study of The Effects of Environmental Pollution on Population Applicative Study on Banias Refinery. Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies -Economic Science Series ; 2010;32: 195–212

TAYOUB M, Abdullah E, Shmelleis A. A Study on The Difference Between the Methods of Dealing of Parents with Misbehaved Students and Non-Misbehaved Ones, and its Influence on Developing Students' Competence. Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies -Economic Science Series ; 2010;32: 149–168.

- العاجز, علي فؤاد؛ نشوان, جميل. معوقات تطبيق الجودة في مدارس وكالة الغوث الدولية بغزة, بحث مقدم إلى المؤتمر التربوي الثالث – الجودة في التعليم الفلسطيني مدخل للتميز, الجامعة الإسلامية, عزة, 2007, 195- 196.

- أبو ملوح، محمد يوسف. الجودة الشاملة وإصلاح التعليم، مجـلة رؤى التربوية، العدد العاشر، نيسان، رام الله ، فلسطين, 2003, 47.

- أبو الوفا, جمال؛ عبد العظيم, سلامة. اتجاهات حديثة في الإدارة المدرسية، دار المعرفة الجامعية, الإسكندرية، 2000, 166.

- الوكيل, حلمي أحمد. تطوير المناهج- أسبابه- أسسه- أساليبه- خطواته- معوقاته، مكتبة الأنجلو المصرية, القاهرة، 1991, 29.

- سليم, عمار محرز. فاعلية برنامج تدريبي لمديري مدارس الحلقة الأولى من التعليم الأساسي وفق معايير إدارة الجودة الشاملة في ضوء احتياجاتهم, دراسة ميدانية، رسالة دكتوراه غير منشورة, جامعة دمشق, دمشق، 2009, 224.

- نصر, محمد. تطوير برامج إعداد المعلم وتدريبه في ضوء مفهوم الأداء, المؤتمر العلمي الرابع عشر- مفاهيم التعليم في ضوء مفهوم الأداء, المجلد الأول, جامعة عين شمس, القاهرة,2002, 94.

- الورثان، عدنان بن أحمد بن راشد. مدى تقبل المعلمين لمعايير الجودة الشاملة في التعليم، دراسة ميدانية في محافظة الإحساء مقدمة للقاء الرابع عشر للجمعية السعودية للعلوم التربوية والنفسية- الجودة في التعليم العام، السعودية, 2007, 47.

- العبد الله، عصام العبد الله محمد. متطلبات تطبيق إدارة الجودة الشاملة في إدارة الرياضة المدرسية في المرحلة الثانوية بمملكة البحرين، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة البحرين، البحرين, 2006, 23.

- الشرقاوي، مريم محمد إبراهيم. إدارة المدارس بالجودة الشاملة- دراسة ميدانية, مكتبة النهضة المصرية، القاهرة, 2003, 132.

- الأغبري، عبد الصمد. إدارة الجودة الشاملة من وجهة نظر مديري ومعلمي المدارس الحكومية المطبقة لها والحاصلة على شهادة الآيزو 9002- دراسة ميدانية مطبقة في محافظة الإحساء في المملكة العربية السعودية، مجلة التعاون، الأمانة العامة لمجلس التعاون لدول الخليج ، العدد 11, الرياض, 2003, 203.

-جلال، محمود أسامة. مدى تطبيق إدارة الجودة الشاملة في الإدارة المدرسية بمملكة البحرين، مجلة كلية التربية، المجلد الثالث، العدد الثالث، جامعة البحرين, 2002, 212-213 .

-ALGAMDI, I. Comprehensive School Evaluation and Its Impact on School Improvement in Alaqeeq Distirct, Albaha Province, Saudi Arabia. Dissertation for the MA in School Effectiveness and School Improvement at the Institute of Education, University of London, 2006, 78.

- MACBEATH, J. AND MORTIMORE, P. Improving School Effectiveness (ed). Maidenhead: OUP, 2001, 84.

- الزواوي, خالد محمد. الجودة الشاملة في التعليم, مجموعة النيل العربية, القاهرة, 2003, 34 .

- ROXBURGH, CRAIG. Measuring Quality and the Effectiveness in schools, Doctoral thesis Department of the Education policy studies, university of Albarta, Canada, 1996, 52.

- الخويت, سمير وبدوي. إمكانية تطوير بعض مقومات البحث التربوي بالجودة الشاملة, عالم التربية, العدد الرابع, السنة الثانية, مايو,2001, 88.

- عابدين, محمود. علم اقتصاديات التعليم الحديث, الدار اللبنانية, القاهرة, 2000, 62.

- الحجار, رائد حسن. تقييم الأداء الجامعي من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية بجامعة الأقصى في ضوء مفهوم إدارة الجودة الشاملة, كلية التربية, جامعة الأقصى, فلسطين, غزة, 2003, 222-223.

Downloads

Published

2019-05-25

How to Cite

1.
Tayoub mahmoud, Darwish R, Husien MH. Perspective of Total Quality Management and its Effect on the Performance of 2nd Stage of Primary Education Schools: A Field in Lattakia. Tuj-econ [Internet]. 2019May25 [cited 2024Nov.25];33(2). Available from: https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/econlaw/article/view/7743

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>