محاذير ومسوغات عمارة الأبنية العالية وخصوصيتها في الدول النامية

Authors

  • محمد كيخيا

Abstract

للأبنية العالية أثر واضح على العمارة المعاصرة، كما أنها أثارت الكثير من الجدل بين أوساط الشرائح المختلفة من مختصين- وفي مقدمتهم المعماريين والمخططين- وغير المختصين من سكان ومواطنين عاديين. كما شغلت الجهات الإدارية مثلما شغلت الرأي العام في كثير من الحالات وخاصة في المدن ذات الطابع الخاص أو تلك ذات العراقة والهوية المعمارية.

ووفق معطيات العصر، تشكل الأبنية العالية على صعيد دول العالم بشكل عام (بما فيها الدول النامية)، واقعاً لا يمكن نكرانه أو تجاهله، كما أنها في ذات الوقت لا يمكن اعتبارها قدراً محتماً لا يمكن تجنبه أو تجاوزه، فمعطيات عديدة، اقتصادية أو ثقافية أو اجتماعية أو تقنية... مجتمعة أو منفردة، تلعب الدور الأكبر في قرار تبني مثل هذا الخيار أو تجنبه.

بحثنا هذا يتعرض لهذا الموضوع المعماري الهام وفق مفاهيم ومعطيات العصر، حيث يستعرض أهم المفاهيم والمبادئ التي ترتبط به، ويستعرض بعض أهم التجارب في هذا المجال ويتناول من خلالها أهم السلبيات والإيجابيات التي أحاطت بهذا الموضوع خاصة في الدول النامية.

 

High rise buildings have an obvious effect on modern architecture. They raised an argumentation among various segments of society, specialists in forefront of them are architects and planners, in addition to an ordinary people. Administrative bodies and the public opinion involved many times in such matter especially in traditional character cities which have an architectural rootage.

According to modern era features, high-rise buildings become a reality that couldn't be ignored worldwide, including developing countries. At the same time, it is not a destiny that couldn't be avoided, where many factors, cultural, social, economic, or technical, collectively or separately, plays a big role in adopting or avoiding such choice.

Our research exposes this significant architecture subject, according to the principles and data of modern age, whereas it reviews the most important concepts and principles connected to it. Moreover, some of the most important experiments in this field are addressed through it the pros and cons that surrounded this topic especially in developing countries.

Downloads

Published

2016-02-06

How to Cite

1.
كيخيا م. محاذير ومسوغات عمارة الأبنية العالية وخصوصيتها في الدول النامية. Tuj-eng [Internet]. 2016Feb.6 [cited 2024Feb.26];36(6). Available from: https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/engscnc/article/view/1376