محاكاة عمل المحرك العنفي النفاث" ثنائي المحور" باستخدام " فيجول بيسك"
Abstract
يعتبر المحرك النفاث الوحدة الأساسية في الطائرة لإنتاج قوة الدفع وتحريك الطائرة، لهذا تعطى الأهمية القصوى أثناء التصميم والإنتاج والاختبار.إن الوصول إلى محرك مثالي يتطلب حسابات تصميمية كثيرة ومعقدة إضافة إلى إجراء عديد من التجارب على المحرك وكل هذا يحتاج إلى حجم عمل وزمن وتكلفة اقتصادية كبيرة. ومن أجل اختصار الوقت والتكلفة نقوم بإنتاج نموذج رياضي للمحرك المدروس يحاكيه من حيث شكل العمليات الانتقالية وتغيرها مع الزمن، كذلك البارامترات التي يستقر عندها في نهاية كل عملية انتقالية، بحيث يساعد على تقدير الأداء والمواصفات الأساسية للمحرك. وقد تمكنا في هذا البحث من وضع نموذج رياضي ديناميكي للمحرك النفاث ثنائي المحور مبني على أساس العلاقة الايروديناميكية والميكانيكية بين دواري الضاغط وإجراء التكامل بالزمن بحيث نحاكي عمل محرك حقيقي وفق برنامج حاسوبي باستخدام لغة البرمجة فيجول بيسك]6[، حيث يمكن استخدام النموذج الرياضي الديناميكي للمحرك في: دراسة الأنظمة الانتقالية للمحرك، دراسة تأثير الظروف الخارجية المتحولة (زمنياً) على عمل المحرك، وكذلك دراسة تأثير عوامل التحكم (تغير غزارة الوقود المقدم للمحرك- تغير قطر فوهة النفث) على استقرار المحرك. وهذا يمكننا من تحديد أداء المحرك النفاث في مراحل التصميم الأولى. The jet engine is the main unite at aircraft to produce thrust ,for this it has high importance during designee, produce and testing stages .to get typical engine it need :complex many calculations, time, and high coasts .for this reasons we work to get mathematical module for this engine stimulant it in transition processers,and stable parameters' at the end of transition processers, this will help to know and predict specifications of the engine. In this research we get mathematical module for aviation turbo engine "dual axial" built upon aerodynamical – mechanical relations between two rotors ,and integrate it by time using program with VB[6] . This module help us to study: transition processers, effect of outer conditions by the time,and effect of control parameters (fuel flow- diameter of jet nozzle.....) at stability of the engine . This will help us consider and know the parameters' of the engines at the early stages of designee.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 �ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.