تقييم منهجية تدريس مادة التصميم المعماري في السنة الأولى وأسس تطويرها حالة دراسية: كلية الهندسة المعمارية -جامعة دمشق
Abstract
تعتبر مادة التصميم المعماري العمود الفقري في منهاج اختصاص الهندسة المعمارية، وهي تستحوذ على الاهتمام الأكبر لأساتذة العمارة. وتعتبر المخرجات التعليمية لمادة التصميم المعماري في السنة الأولى الأساس الذي سيبني عليه الطالب أفكاره ومهاراته التصميمية في المستويات الأعلى. يناقش هذا البحث المنهجية التدريسية لمادة التصميم المعماري لطلاب السنة الأولى في كلية الهندسة المعمارية في جامعة دمشق وطرق تدريسها وإمكانية تطويرها، وذلك من اجل تطوير إمكانيات ومهارات الطلاب الإبداعية في حل المشكلة التصميمية وتحضيرهم للانتقال إلى المراحل التصميمية الأعلى. ومن اجل الوصول إلى الهدف، يتناول البحث دراسة وجهة نظر وآراء أساتذة (36 أستاذ) مادة التصميم المعماري للسنة الأولى حول المنهجية التعليمية وطرق تدريسها، ولما كان رأي الطلاب مهما" في تقييم وتطوير المنهجية التعليمية لمادة التصميم المعماري سيأخذ الباحث آراء الطلاب أيضا" (114 طالب وطالبة). ونتيجة تحليل الاستبيان الموجه إلى الأساتذة والطلاب يتوصل الباحث الى توصيات ومقترحات تساعد في تطوير منهجية وطرق تدريس مادة التصميم المعماري بشكل عام وللسنة الأولى بشكل خاص. Architectural design subject is the backbone of the architectural education curriculum. Moreover, the outcome of architectural design subject of first year is the base that will form the students’ architectural thinking and skills in the upper levels. In this research, the author is attempting to examine architectural design educators' views (36 teachers) of the First Year on the subjects of design education and the design process. Since students' views are very important in formulating an educational model of the design process, the author will also collect some students' views (114 students) from architecture faculty, where he is employed at the University of Damascus. The Study reveals several suggestions for improving the design methodology for architectural design education in general and in first year in specific.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.