استخدام تسجيلات الفيديو في النمذجة ثلاثية الأبعاد للمنشآت الأثرية الضخمة
Abstract
إن الهدف الرئيسي لهذا البحث هو استكشاف إمكانيات آلات تصوير الفيديو منخفضة التكاليف في حل مسألة النمذجة ثلاثية الأبعاد للمنشآت الأثرية الضخمة. وكما نعلم, فإن اقتطاع الصوراللازمة لأي مشروع مسح تصويري هو مسألة جوهرية. لأن كلفة المشروع والمدة الزمنية اللازمة لإنهائه تعتمدان على طريقة اقتطاع هذه الصور. وعادةً ما يتم التقاط هذه الصور واحدةً فواحدة بحيث تظهر كل نقطة من نقاط العنصر المصور على صورتين على الأقل. هذه العملية تستغرق الكثير من الوقت وخاصةً في المشاريع التي تهدف إلى نمذجة المشاهد المتسعة. من ناحية أخرى, نعلم أن تسجيل الفيديو هو عملية بسيطة نسبياً وتستغرق وقتاً أقل من ذلك المطلوب لالتقاط الصور بالطريقة التقليدية.ومنه, سيكون من المفيد اقتراح منهجية للاستفادة من تسجيلات الفيديو كمصدر للصور اللازمة لتوليد النماذج ثلاثية الأبعاد. في هذه الدراسة سنختبر إمكانيات آلتي تصوير فيديو, واحدة تجارية مستقلة وأخرى مرفقة مع هاتف نقّال وذلك من أجل اقتطاع الصور اللازمة لنمذجة عناصر ضخمة نسبياً. من الملاحظ أن دقة التمييز الهندسية للقطات المقطتعة من تسجيلات الفيديو باستخدام الهواتف النقالة أو التجارية المستقلة (مقارنةً بآلات الفيديو الاحترافية) هي أقل بكثير من دقة التمييز الخاصة بالتقاط الصور العادية. وبالتالي, فإن النماذج ثلاثية الأبعاد الناتجة من هذه القطات ستكون جيدة من أجل التطبيقات التي لا تتطلب دقةً عالية. This research aims to explore the potential of low cost video camera for 3D modelling of large historical monuments. As we know, photos extraction is a fundamental issue in any photogrammetric project. In fact, cost and time are dependent on photo extraction method. Usually, photos are taken one by one assuring that every object point is on two photos at least. This operation is time consuming in large scenes modelling. In the other hand, video record is a simple operation and requires short time comparing to traditional photo shooting. Then, it will be useful to suggest an approach to use video recordings as a source of photos required for 3D modelling. In the present study, we will evaluate the capability of two video cameras. The first one is a commercial independent camera and the second is associated with a mobile phone in the extraction of photos required for 3D modelling of a relatively large objects. It should be noted that the resolution of video frames in mobile phone cameras (comparing to professional ones) is less than the resolution of ordinary photos. Hence, 3D models resulting using these frames will be good for applications that don’t require high precision.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 �ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.