دراسة العلاقة بين التكلفة والايرادات للنقل في السكك الحديدية - دراسة تطبيقية في قطاع النقل في سورية
Abstract
قدم هذا البحث دراسة تحليلية لمتغيرين أساسيين وهما التكلفة والإيرادات في مؤسسة النقل بالسكك الحديدية، وذلك بالاستناد إلى القوانين المتعلقة بنظام آلية عمل السكك الحديدة. وقد تبين للباحث أن اختلاف مقياس الخطوط الحديدية السورية عن مقياس نظام السكك الحديدية العالمي (عرض السكة 1405 مم) يجعل من السكك الحديدية السورية غير منافسة عالمياً، إضافةً إلى أنها غير مستخدمة أو مستغلة في كثير من المدن السورية، وهو ما يشكل المشكلة الرئيسية للبحث.
ومن هنا تأتي أهمية البحث من كون استخدام هذا النوع من السكك الحديدية سيأتي بأرباح وخسائر من الناحية الاقتصادية والمالية، كما هو الحال في القسم الأكبر من خطوط السكك الحديدية في أوروبا والولايات المتحدة الأمريكية واليابان، وذلك في حالة الاعتماد على الشكل الجديد من السكك الحديدية في سورية استناداً إلى دراسة تحليلية مقارنة لكلً من التكاليف والإيرادات.
اعتمد الباحث على المنهج الوصفي التحليلي في دراسة وتحليل بيانات التكلفة والإيراد لكل من خطوط النقل الحديدية والنقل البري وذلك للفترة الممتدة من عام 1980 حتى عام 1987.
وقد توصل الباحث إلى مجموعة من النتائج أهمها، أن تحليل الحالة المالية للتكلفة والايرادات بالسكك الجديدة لنقل البضائع والركاب ينتج معنا أنها متساوية بين الكلف والايرادات بين النقل بواسطة الشاحنات والنقل بواسطة السكك الحديدية، بينما عملية نقل البضائع على الطرقات بواسطة الشاحنات هي عملية خاسرة.
This research provided an analytical study of Two basic variables Which are cost and revenue in railway transport Institution, based on the laws relating to the rail system. The researcher found that different Syrian railways standard gauge railway system (display tracks 1405 mm) makes the Syrian railways non-compete globally, in addition to being unused or underutilized in many Syrian cities, which is The major problem.
The importance of research that the use of this type of rail would bring profits and losses of economic and financial terms, as in most of the railways in Europe and the United States and Japan, if you rely on the new shape of the railroad in Syria based on comparative analysis of both the costs and revenues.
The researcher adopted on the descriptive analytical metgology to analyse the cost and revenue data for each of the rail transportation and ground transportation for the period from 1980 to 1987.
The researcher reached the most important set of results, the analysis of the financial situation of cost and revenue of the new railway transport of goods and passengers is equal between transport by truck and rail transport, while cargo operation on the roads by truck is a Losing process..
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 �ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.