تأثير الوصلات اللحامية على التشقق الهيدروجيني لأنابيب وحدة الأمين في شركة مصفاة بانياس
Abstract
In this research, we study had the effect of weldment joints on hydrogen-induced carking (HIC) in amine transport pipelines where we have simulated the welding process of two types of pipes :the first one is A106GRB (which is used in the amine unit) which have real dimensions by using SolidWorks 2014 SP3, the second one is A335 P5 (a pipe type, which we suggest it as an alternative metal) which also have dimensions similar to the last one, the results of thermal comparison between the two types of steel indicated that the thermal gradient in the heat affected zone in A106GRB is greater than A335P5 .
In order to study phase transformations in the heat affected zone, we have modeled these transformations by using JMat Pro 7 according to thermal gradient results from the previous study on both: A106GRB and A335 P5, the aim of this study is to know the structures and phases resulting from welding in each thermal field in the heat affected zone.
تأثير الوصلات اللحامية على التشقق الهيدروجيني
لأنابيب وحدة الأمين في شركة مصفاة بانياس
في هذا البحث تم دراسة تأثير الوصلات اللحامية على التشقق الهيدروجيني، لأنابيب وحدة الأمين، حيث تمت نمذجة عملية اللحام لأنبوبين من النوع A106GRB (وهو النوع المستخدم في وحدة الأمين في المصفاة) بأبعادهما الحقيقية باستخدام برنامج SolidWorks 2014 SP3، ومن ثم كررت النمذجة لأنبوبين ملحومين من النوع A335 P5(وهو نوع الأنابيب الذي نقترح استبدال الأنابيب السابقة به)، وبنفس أبعاد الأنابيب السابقة، حيث أشارت نتائج المقارنة الحرارية بين نوعي الفولاذ أن التدرج الحراري لمنطقة التأثر الحراري في الفولاذ من النوع A106GRB يكون أكبر منه في الفولاذ A335 P5 .
ومن أجل دراسة التحولات الطورية في منطقة التأثر الحراري قمنا نمذجة هذه التحولات وفقاً للتدرج الحراري الناتج عن الدراسة السابقة باستخدام برنامج JMatPro7، وذلك لكلا نوعي الفولاذ المذكورين ، بهدف معرفة البنى والأطوار الناتجة عن اللحام لكل مجال حراري في منطقة التأثر الحراري وإغناء البحث في هذا المجال.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.