دراسة أسباب ظهور عجز عدم الاستوائية والتموجات في الرصف المرن بالاعتماد على توصيات المنطقة المستثناة في تصميم خلائط الرصف البيتوميني وفق طريقة مارشال
Abstract
Corrugation and waves distress is considered as one of the distresses in flexible pavement that affects the driving safety and comfort on roads. This research props the main factor behind this distress in order to reach suitable solutions to provide flat and comfortable driving surface.
Many extracted specimens were taken on Tartous-Homs highway in the corrugated areas then the specifications of specimens were determined; Bitumen Extraction and Grain Analysis tests were performed on the extracted specimens based on the American Association of State Highway and Transportation Officials (AASHTO) and the Canadian conference recommendations for Marshal Design Criteria.
Test results were generated in Aggregate Grading Curves that achieved the standard specifications according to AASHTO, but when compared to the Canadian conference recommendations it was noticed that the approach or passing of the curve through the restricted zone plays a vital role in the corrugation and waving of roads; which in turn insured the importance of replacing aggregate sources or mixing them to stay inside the control points of the standard specifications and under the restricted zone for heavy traffic roads. The findings insure as the great benefit of implementing the Canadian conference recommendations which demands more précised criteria to avoid corrugation and waves in order to reach better quality, safety and comfort on roads surfaces.
تعتبر عدم الاستوائية والتموجات أحد أشكال العجز التي تظهر على سطح الرصف المرن والتي تؤثر على راحة وأمان السير على الطرقات. ويتناول بحثنا هذا دراسة العامل الأساسي المسبب لحدوث هذا العجز وصولاً في النهاية إلى وضع الحلول المناسبة لتأمين سطح سير مستوي يؤمن حركة مرور آمنة ومريحة .
تم في هذا البحث أخذ عدة جزرات من مواقع مختلفة من اوتوستراد طرطوس-حمص في مناطق ظهور التموج وتم تحديد أبعاد ومواصفات هذه الجزرات, كما تم إجراء عدة تجارب على الجزرات المقتطعة من بينها استخلاص البيتومين والتحليل الحبي بهدف تقييمها وفق مواصفات الجمعية الأمريكية للرسميين الطرقيين AASHTO وتوصيات المؤتمر الكندي لمعايرة التصميم بطريقة مارشال, وبعد الحصول على نتائج التجارب تم تمثيلها في منحنيات حبية لوغاريتمية حققت الحزم النظامية المعتمدة حالياً وفق الـ AASHTO لكن عندما تم تمثيلها حسب توصيات المؤتمر الكندي تبين أن اقتراب منحني التدرج الحبي أو مروره ضمن المنطقة المستثناة يلعب دوراً رئيسياً في ظهور التموج على الطريق وهذا أكد على أهمية استبدال مصادر الحصويات أو مزجها بمصادر أخرى تحقق وقوع نقاط منحني التدرج ضمن الحزمة المطلوبة وتحت المنطقة المستثناة للطرقات ذات حركة المرور الثقيل, مؤكدين بنتيجة البحث على أهمية التقيد بتوصيات المؤتمر الكندي التي تفرض شروطاً أكثر دقة وتشدداً لتفادي ظهور التموج وعدم الاستوائية وصولاً إلى أفضل النتائج على الطرق من حيث الجودة والراحة والأمان.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.