تحديد مستويات الخدمة على الطرق الشريانية المحيطة بمركز مدينة اللاذقية
Abstract
يقدم هذا البحث تقييماً لمستويات الخدمة على الشوارع الشريانية التي تصب في مركز مدينة اللاذقية والتي تعد محاور ربط رئيسية للحركة بين المناطق والتجمعات الرئيسية المختلفة في المدينة. لذلك فإن تحسين الوضع المروري على هذه الشوارع سيكون له تأثير كبير على رفع مستوى الخدمة وما يصاحبه من زيادة في السرعة وتخفيض في الضياعات الزمنية وأزمنة التأخير، بالإضافة إلى تقليل الانبعاثات وحوادث السير.
أجريت الدراسة في هذا البحث على ستة شوارع محيطة بمركز مدينة اللاذقية لتعيين مستوى الخدمة عليها، وقد تم استخدام العربة المتحركة في القياس وتم القيام بالعديد من الرحلات خلال فترة الذروة وخلال فترة الجريان الحر من أجل قياس سرعة الجريان الحر وأزمنة الرحلة والسرعة الوسطية.
تم تقسيم الشوارع إلى عدد من القطاعات وتم استخدام الطريقة الحقلية والطريقة التحليلية المتبعة من قبل دليل سعة الطرق HCM2000 لتعيين مستوى الخدمة وأخيراً مقارنة النتائج.
أظهرت هذه الدراسة تدني مستوى الخدمة على أغلب القطاعات، كما أظهرت وجود اختلافات في قيمة مستوى الخدمة بين الطريقتين الحقلية والتحليلية، وأكدت على ضرورة اتخاذ الإجراءات الملائمة لرفع مستوى الخدمة على شوارعها.
This research offers assessment of the urban streets in Lattakia city center. These arterials form main traffic links between major regions. Therefore, Traffic improvement on these streets will have great effect on improving level of service (LOS), increasing speeds, decreasing delay time, decreasing the emissions and traffic accidents.
This research was done on six streets surrounding Lattakia city center for defining LOS. Floating vehicle was used in this study. Many trips were executed during free flow and peak periods for measuring free flow speed, Travel time and average speed.
Every street was divided into many sections. This study uses field method and computation method adopted by Highway Capacity Manual (HCM2000) for defining LOS on streets and comparing results.
This study showed low values of LOS for most sections and it indicated deference between field method and computation method. Also, it expressed the necessary to take suitable procedures to increase LOS on these streets.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 �ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.