بروتوكول التوجيه الشجري الديناميكي المتنقل (MDTR) في شبكات الحساسات اللاسلكية المعتمدة على تقنية ZigBee /802.15.4

Authors

  • جمال خليفة
  • حسن البستاني
  • مهند عيسى

Abstract

Many wireless sensor network applications like forest fire detection and environment monitoring recommend making benefit from moving humans, vehicles, or animals to enhance network performance. In this research, we had improved our previous protocol (Dynamic Tree Routing DTR) in order to support mobility in a wireless sensor network. First, we had mathematically approximated the speed threshold for mobile sensors, which enables them to successfully associate with nearby coordinators. Second, we test our (MDTR) protocol in a network with mobile sensors sending packets toward network's main coordinator. The simulation results obtained from network Simulator (NS2) showed a good approximation of speed threshold, and good performance of MDTR in term of delay, throughput, and hop-count compared with AODV and MZBR Protocols.

 

العديد من تطبيقات شبكات الحساسات اللاسلكية كتطبيقات حرائق الغابات ومراقبة البيئة تحبذ الاستفادة من حركة الأشخاص أو الأليات أو الحيوانات في الغابة لتحسين أداء الشبكة.

قمنا في هذا البحث بتطوير بروتوكولنا السابق (بروتوكول التوجيه الشجري الديناميكي DTR) ليدعم الحركية في شبكات الحساسات اللاسلكية، وفي هذا الإطار قمنا أولاً بتقريب عملية حساب السرعة الحديه التي تمكن الحساس من الارتباط بنجاح مع المنسقات المجاورة. وقمنا ثانياً باختبار أداء البروتوكول (MDTR) في شبكة حساسات تحتوي على عدد من الحساسات المتحركة التي تقوم بإرسال الحزم باتجاه منسق الشبكة الرئيسي.

بينت نتائج المحاكاة باستخدام محاكي الشبكات الإصدار الثاني NS2، تقريباً جيداً لحساب السرعة الحدية، كذلك أظهرت أداءً جيداً للبروتوكول MDTR من ناحية زمن التأخير ومعدل النقل وعدد القفزات مقارنة بالبروتوكول AODV والبروتوكول MZBR.

Downloads

Published

2018-11-08

How to Cite

1.
خليفة ج, البستاني ح, عيسى م. بروتوكول التوجيه الشجري الديناميكي المتنقل (MDTR) في شبكات الحساسات اللاسلكية المعتمدة على تقنية ZigBee /802.15.4. Tuj-eng [Internet]. 2018Nov.8 [cited 2024Apr.14];40(4). Available from: https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/engscnc/article/view/4565

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>