دراسة الطاقات الإستيعابية لساحات تخزين حاويات البضائع العامة في محطة حاويات اللاذقية الدولية
Abstract
تعد عمليات التخزين من الخدمات الرئيسية التي تقدمها محطات الحاويات لعملائها، فكان التنافس بين هذه المحطات على أشده من أجل تقديم أفضل الخدمات وبكفاءة تقلل زمن مكوث الحاويات في الساحات إلى أقل فترة زمنية ممكنة، الأمر الذي يعكس زيادة في الإنتاجية وخفض في تكاليف التخزين وهي من المؤشرات الهامة جداً لوكلاء الخطوط الملاحية، لذلك كان عليها العمل على إعادة التأهيل والتجهيز المستمر للساحات ومعدات النقل والتستيف بما يتناسب مع التغيرات السريعة والتطور الكبير في أعداد الحاويات.
لقد تطرقت الدراسة إلى أساليب حساب الطاقة التخزينية النظرية لساحات محطات الحاويات وتطبيقها على المحطة موضوع البحث ومقارنة النتائج مع الواقع الفعلي والإنتاجية الفعلية لساحات الحاويات الممتلئة والفارغة، ومع القيم العالمية لمحطات الحاويات الحديثة، بالإضافة إلى حساب قيم أحد أهم مؤشرات الإستخدام وهو مؤشر استخدام الساحة والذي يعبر عن مدى كفاءة استخدام الموارد المتاحة في ساحات المحطة.
Storage is one of the main services provided by the container terminals to its customers. The competition between these terminals is very strong to provide the best services and efficiency that reduces the time of containers in the yards to the lowest time. This reflects an increase in productivity and reduction in storage costs, that is very important to the shipping agents, so it had to work on the continuous re-preparation of the yards and transport equipment commensurate with rapid changes and the great development in the number of containers.
The study focused on methods of calculating the theoretical storage capacity of the container terminals and applying them to the research terminal and comparing the results with the actual reality and actual productivity of the fully and empty container yards, and the global values of the modern container terminals, and calculation of the values of one of the most important indicators of use, that is the indicators of use of yard which reflects the efficiency of the use of available resources in the yards of the station.
References
UNCTAD, Review of maritime transport, 2017.
Mokhtar, K (2013). Technical Efficiency of Container Terminal Operations: A Dea Approach, ISSN: 1984-3046, Journal of Operations and Supply Chain Management, Volume 6 Number 2.
عوض، سامي زكي (2004)، الموانئ الجافة – تخطیط وإدارة. مصر، منشأة المعارف.
أيمن النحراوي، لوجستيات التجارة الدولية، دار الفكر الجامعي، طبعة أولى، الإسكندرية، 2009.
النشرة الإحصائية للشركة العامة لمرفأ اللاذقية، 2016.
Ms. Ana M. Martín Soberón, The Capacity in Container Port Terminals, UNCTAD, Ad Hoc Expert Meeting on Assessing Port Performance, 2012.
Nazari, D (2005). Evaluating Container Yard Layout, A Simulation Approach. Maritime Economics and Logistics, MS Thesis, Erasmus University, Rotterdam.
Saanen, Y (2004). An approach for designing robotized marine container terminals, PhD thesis, Delft University of Technology.
عوض، سامي زكي (2005). محطات الحاویات- تخطیط وإدارة. مصر، منشأة المعارف.
النشرة الإحصائية للشركة العامة لمرفأ اللاذقية، 2010.
النشرة الإحصائية للشركة العامة لمرفأ اللاذقية، 2014.
النشرة الإحصائية للشركة العامة لمرفأ اللاذقية، 2015.
النشرة الإحصائية للشركة العامة لمرفأ اللاذقية، 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.