دراسة إتلاف الغازات (سداسي فلور الايتان ورباعي فلور الميتان) الضارة بيئياً على الحفازات الأكسيدية

Authors

  • أكرم دخيل

Abstract

يهدف هذا البحث إلى دراسة إمكانية إتلاف غازات البيرفلورالكان (Perflouralkane) التي تعتبر من الغازات المسببة للدفيئة أو( Greenhouse ). إذ إن الروابط القوية C-F في هذه المركبات تسبب امتصاصاً للأشعة تحت الحمراء. يتشابه أو يتناظر تركيب هذه الغازات مع الألكانات المعروفة وهي مركبات صنعيه وليست موجودة في الطبيعية. وقد استخدمت هذه الدراسة وحدة مخبريه لإجراء التجارب وتطبيق عدة طرائق    لإتلافها: أولا" باستخدام درجات الحرارة المرتفعة ثم التحطيم في درجات الحرارة و بوجود المعادن النقية ثم بوجود أكاسيد المعادن, وكذلك باستخدام بخار الماء والوسائط وأخيرا" استخدمت طريقة الإتلاف الحرارية بوجود أكاسيد المعادن المعالجة بالحموض. كما استخدمت تقانة التحليل الطيفي بالأشعة تحت الحمراء والكروماتوغرافيا الغازية في تقويم نتائج التجارب.

أظهرت النتائج أن إمكانية إتلاف أو تخريب C2F6 أو CF4 باستخدام وسائط الحلمهة الممثلة بالأكسيد مع حمض الكبريت في درجات الحرارة بحدود 550oC، أن درجات الحرارة هذه هي أخفض من أي من درجات الحرارة المستخدمة في الطرق الكيميائية الأخرى لإتلاف وتخريب هذه الغازات وتمثل النتائج تقدماً علمياً هاماً.
أما التطبيق التجاري للنتائج فسيكون ممكناً فقط إذا تمت زيادة العمر الفعال للوسائط المدروسة بشكل ملحوظ.

The aim of this paper is to study the destruction of environmentally harmful gases, perflouralkane CF4 and C2F6 which have both been identified as Greenhouse Gases due to the very strong infrared absorption bands of (C-F) bonds. The construction of these gases is similar to the construction of alkenes. These gases are not natural but are made in factories. In this study we used lab-unit to make some experiments by different ways:

- Destruction of gases by chemical reaction at high temperatures.

- Destruction of gases by reaction with pure metal and metal oxides at high temperatures.

- Destruction of gases by oxides in the presence of steam.

- Destruction of gases by oxides treated with 98% sulphuric acid or nitric acid.

We used the infrared spectra and gas chromatography in the study of results.

Our studies have shown that it is possible to destroy C2F6 and CF4 by the use of oxide+ sulphuric acid based hydrolysis catalysts at temperatures around 550 °C. This temperature is lower than those reported for most other chemical methods of destruction of these gases and it represents an important scientific advance.

Commercialization of our results will only be possible if the active life of the catalysts can be significantly extended.

Downloads

Published

2019-01-22

How to Cite

1.
دخيل أ. دراسة إتلاف الغازات (سداسي فلور الايتان ورباعي فلور الميتان) الضارة بيئياً على الحفازات الأكسيدية. Tuj-eng [Internet]. 2019Jan.22 [cited 2024Jun.21];27(2). Available from: https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/engscnc/article/view/6912