دراسة مقارنة لدرجة سرية برامج مشاركة السرية

Authors

  • تاج الدين جركس
  • عدنان معترماوي
  • هنادي زهيرة

Abstract

مع نهاية القرن العشرين تزايدت عمليات سرقة المصارف بالرغم من وجود كلمات مرور لحماية الحسابات, والسبب في ذلك يعود إلى قيام أحد عملاء المصرف المؤتمنين بتقديم كلمة السر(المفتاح السري) للمصرف إلى المختلسين . قاد هذا الأمر إلى إيجاد ما يسمى ببرنامج مشاركة السرية (Secret Sharing Scheme) لتحسين درجة السرية والأمان, وهو برنامج يتم فيه استخدام عدد من المشاركين؛ إذ يأخذ كل مُشارك جزءاً من المعلومات السرية , التي لا يتمكن أي مشارك بمفرده من كشفها.

يهدف هذا البحث إلى دراسة مقارنة لدرجة سرية برامج مشاركة السرية, التي درست من قبل.

وفي نهاية البحث تم التوصل إلى النتائج التالية :

1-    الأفضل برامج مشاركة السرية من أجل بنى وصول منتظمة.

2-    اقتراح برنامج يهدف إلى تحسين الأمان, وحماية المعلومات السرية.

3-    العلاقة بين درجة بنية الوصول وعدد المشاركين في كل مجموعة فرعية مفوضة

Despite the use of  passwords to protect computations, bank robbery has increased by  the end of the twentieth century. This occurs when one of the bank employees passes the password to embezzlers. This matter has led to finding a secret sharing scheme to improve the security and secrecy degree;  this scheme uses a number of participants, and each participant obtains a part of the secret information, whereupon none of the participants can unilaterally divulge this information. The research studies the secrecy  degree of the Secret Sharing Schemes. Finally, we have highlighted the following:

1- The secret sharing schemes for uniform access structures is the best.

2- A scheme to improve the security and protection of  secret information.

3- The relationship between the access structure degree and the number of participants in each secret sharing sub-group

Downloads

Published

2019-01-27

How to Cite

1.
جركس تا, معترماوي ع, زهيرة ه. دراسة مقارنة لدرجة سرية برامج مشاركة السرية. Tuj-eng [Internet]. 2019Jan.27 [cited 2024May25];30(3). Available from: https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/engscnc/article/view/7070

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>