الدراسة النموذجية لاستخدام مواد التخزين في مجمع طاقة شمسية باستخدام الحاسوب

Authors

  • مثنى عبد المجيد جميل
  • عدنان عمران

Abstract

في هذا البحث تم إعداد نموذج رياضي لمجمع شمسي يقوم بتخزين طاقة الشمس الحرارية التي يمكن استخدامها عند المغيب لأغراض متعددة, كتوليد الطاقة الكهربائية، التدفئة، أو في عملية تخمير الوقود الحيوي, أو أي استخدامات أخرى . يحتوي هذا النموذج على خليط من المواد القابلة لتخزين الحرارة مثل الرمل ، الكربون الأسود ، ماء البحر ، صخور الإسمنت الداكنة .  لقد تم ترتيب معادلات النموذج وحلّها عند قيم افتراضية متغيرة لكل من شكل الخزان و أبعاده ، ونسبة المواد الداخلة في الخليط، وذلك من خلال إعداد برنامج حاسوبي مبنى على برنامج  Matlab  و تطبيقه على نوعين من الخلائط المستخدمة لخزن الحرارة ، وقد حولت النتائج الحسابية إلى منحنيات هندسية واضحة القيم بهدف المقارنة بين النوعين  ، وقد تم تبسيط النموذج للتجربة وللدراسات المستقبلية, وقد كانت النتائج مشجعة, أظهرت أفضلية  استخدام خليط ماء البحر مع صخور الإسمنت الداكنة على الخلائط الأخرى .

In this research a mathematical model for solar store is organized in which save the heat solar energy is saved for different purposes such as electrical energy generation , heating , or bio-energy fermentation and many other uses .

This model includes a mixture of heat store substances such as sand , graphite , sea water , the dark cement rocks .

The equation of the model was arranged , and solved by using variable values for the shape , and the dimensions of the reservoir and the percentage of the materials in the mixture by using a computer program through which the Matlab program was based on , and was practiced on two kinds of heats store mixtures . The results was converted in to geometric curves through which the comparison can be made between the two mixtures .

The results showed that using a mixture of the sea water and dark cement rocks model gave better results .

Downloads

Published

2019-01-29

How to Cite

1.
جميل معا, عمران ع. الدراسة النموذجية لاستخدام مواد التخزين في مجمع طاقة شمسية باستخدام الحاسوب. Tuj-eng [Internet]. 2019Jan.29 [cited 2024Feb.25];31(4). Available from: https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/engscnc/article/view/7163

Most read articles by the same author(s)