دراسة بعض العوامل المؤثرة في انزلاق الدولاب القائد في جرار الفرات لنوعين من الترب السورية
Abstract
يجب أن يكون اختيار متغيرات التشغيل لاستخدام آلات تهيئة التربة مبنياً على أسس اقتصادية مبررة تفرضها عوامل التشغيل في كل حقل، وأهم هذه العوامل مساحة الأرض وشكلها والتي تفرض على الفلاح طريقة الحراثة ومن ثمَّ مردودها، نوع التربة وكثافتها ونسبة الرطوبة فيها ونوع المحراث المستخدم وشكل سلاحه، وعمق الحراثة وسرعتها والتي ترتبط بالقوى اللازمة للجر. إن قوة الجر ترتبط ارتباطاً وثيقاً بانزلاق عجلات الجرار القائدة، هذا الانزلاق يتعلق بالعوامل السابقة، فضلاً عن الضغط والحمولة الديناميكية ومساحة مقطع تلامس الدولاب القائد للجرار مع الأرض.
الهدف من الدراسة: دراسة بعض العوامل المؤثرة في انزلاق الدولاب القائد لجرار الفرات حين استخدام المحراث الحفار والقلاب (المطرحي والقرصي) لنوعين من الترب السورية.
إن اختيار عمق الحراثة يعتمد على خبرة الفلاح ولا يعتمد على الأسس العلمية السليمة، لذا تتم عمليات الحراثة حتى العمق الأعظمي للمحراث مما يشكل حملاً إضافياً على الجرار، ويؤدي لانزلاق عجلاته القائدة، هذا الانزلاق وصل إلى نسب (15.14، 19.37، 19.56%) للتربة اللومية الطينية، ونسب (14.65، 19.00، 19.36%) للتربة الطينية عند نسبة الرطوبة 8.5%، ونسب (12.19، 16.03، 15.75%) للتربة اللومية الطينية، ونسب (11.96، 15.73، 15.59%) للتربة الطينية عند نسبة الرطوبة 20.5% وسرعة (6 km/hr) وعمق (25cm) للمحراث الحفار والمطرحي والقرصي على الترتيب، كما يشكل طبقة صماء نتيجة الحراثة الدورية المتكررة للمحراث المطرحي القلاب للعمق نفسه (العمق الأعظمي) ولوحدة القدرة نفسها، كما يرتبط انزلاق دولاب الجرار ارتباطاً وثيقاً بسرعة الحراثة () فيزداد بشكل أسي مع زيادتها حسب العلاقة حيث (a2 a1, ) ترتبط بعمق الحراثة والسرعة، وبنسبة رطوبة التربة فزيادة نسبة الرطوبة تقلل من تماسك التربة، وكذلك تزيد من زاوية الاحتكاك الداخلي للتربة. ويمكن للانزلاق أن يصل إلى حدود غير مقبولة أو يمكن أن يكون تاماً مما يفرض على السائق رفع المحراث، وإنقاص عمق الحراثة (تخفيض قوى الجر) للعودة إلى عمل الجرار بشكل طبيعي.
The optimum choice of soil preparation machines must be supported by economical basics, coming from operating factors in each field.
The most important factors are the land area and its geography which force the farmer to choose the manner of tillage and its efficiency. The second factor is the soil type and its humidity, the kind of plough, and the depth of tillage and its velocity. All the above factors are related to the required drag force. The drag force is closely associated with the tractor drive wheel slip. This slip is related to the above factors as well as to the pressure and dynamic load and tractor drive wheel contact area with land.
The purpose of this study is to study some factors affecting the tractor driver wheel slip of Furat Tractor using cultivator and moldboard and disk plows for two kinds of Syrian Soils.
The choice of depth tillage depends on the experience of the farmer which does not adhere to the right rules. Therefore the tillage process, conducted for the maximum depth of plow, causes an additional load on the tractor leading to the slip of driver wheels. This slippage reached to (15.14, 19.37, 19.56%) for the loam clay soil, and for the clay soil the slippage ratio was (14.65, 19.00, 19.36%) at 8.5% moisture content. But for the moisture content of 20.5% the slippage ratio was (12.19, 16.03, 15.75%) for the loam clay soil and for the clay soil the slippage ratio was (11.96, 15.73, 15.59%) in the 6 km/hr velocity and 25cm depth for the cultivator plough, moldboard plough and disk plough respectively.
It also forms an impermeable layer because of the alternative tillage in the same depth (maximum depth) and for the same power unit. The slippage of tractor wheel depends on the tillage speed, increasing in power formula with the acceleration of speed: where are related to depth tillage, the speed, and the water content. The increase of water content decreases the soil cohesion and increases the internal friction angle.
The slip can reach rejected limits, or the slip may be complete which compels the driver to lift the plow and reduce the till depth (reduce the draft force) to return to the normal conditions.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.