دراسة تحليلية لبروتوكول EIGRP وتطبيقه في وصل شبكات مديريات النقل البحري
Abstract
يسلط هذا البحث الضوء على خوارزميات التوجيه الديناميكية بقسميها )شعاع المسافة وحالة الربط) واّلية عملها, ثم يبين نقاط الضعف الخاصة بكل منها، التي قادت بدورها لإيجاد بروتوكول هجين يجمع المزايا الإيجابية لخوارزميات شعاع المسافة وحالة الربط ويعالج قدر الإمكان نقاط الضعف في كل منها وهذا البروتوكول هو بروتوكول التوجيه المطور للعبارة الداخلية ( EIGRP Enhanced Interior Gateway Routing Protocol).
كما يعرض هذا البحث تحليلاً شاملاً لخواص بروتوكول EIGRP ومصطلحاته والرزم التي يتم إرسالها للوصول إلى التقارب الشبكي .
كما يوضح البحث الآلية التي يستخدمها EIGRP لحساب الكلفة لكل مسار بغية الوصول للمسار الأفضل, وأخيراً يعرض هذا البحث عملية تطبيق هذا البروتوكول على موجهات سيسكو( Cisco).
ثم يقدم هذا البحث تطبيقاً عملياً لهذا البرتوكول, وذلك على موجهات سيسكو لربط الشبكات الثمان في مديريات النقل البحرية في محافظتي اللاذقية وطرطوس، ويبين نتيجة عملية الربط هذه.
This research is a study of dynamic routing protocols (distance vector and link state) and their mechanisms. The study includes the weak points of both of them, that lead to create hybrid protocol which is EIGRP.
The research analyzes EIGRP features, its keywords and the packets that are sent to reach the network convergence.
The research shows the algorithm that is used by EIGRP to calculate the metric of every possible path to indicate the best one to destination.
Finally, it shows how to configure Cisco routers by EIGRP.
This research includes an implementation of EIGRP on routers to connect eight separate networks of the marine transportations corporations.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.