بعض المشاكل الناتجة من تحميل سفن الحمولات السائبة الجافة وتفريغها BULK CARRIERS
Abstract
إن سفن ناقلات الحمولات السائبة تعتبر العصب الرئيسي للنقل البحري؛ لما تتمتع به هذه الحمولات من أهمية كبيرة لأنها تنقل الحاجات الاستهلاكية اليومية للشعوب (كالحبوب – الفحم -….الخ), وتكمن_ أيضا_ أهميتها في الحجوم الكبيرة التي تنقلها والأوزان الضخمة التي تتداولها, بحيث تشكل هذه السفن جائزاً ضخماً يتعرض لقوى مختلفة الأنواع والتأثير.
وفي هذه الدراسة, نحاول تسليط الضوء على أهم الأسباب أو بالأحرى الأسباب الشائعة, التي تؤدي إلى معظم هذه الحوادث؛ وذلك بإجراء دراسة تحليلة مستفيضة لإحصائيات عن حوادث سفن نقل الحمولة السائبة.
تتضمن هذه الدراسة أولا عرضاً للبنية الإنشائية لهذا النوع من السفن, ومن ثم عرضاً للقوى المؤثرة في سفن ناقلات الحمولات السائبة, في حالات التحميل المختلفة, وفي حالات الإبحار؛ نظرا لما تتمتع به هذه السفن من خصوصية شديدة, وخطورة كبيرة في حالة الكوارث التي يمكن أن تصيبها.
ويحتوي هذا البحث نتائج تحليلنا لعينة عشوائية من السفن, والتي حصل لها ضرر نتيجة للأسباب المتعلقة بطرق التحميل والتفريغ, والضرر الذي يمكن أن ينجم من سوء التصرف في أي حالة من الحالات, مع التركيز على التأثير الإنساني في هذا المجال؛ أي دور الطاقم المؤهل تأهيلا جيدا في التقليل من هذه الحوادث.
إن هذا البحث يضع يده على أهم المشكلات, وليس على جميعها, والتي يمكن أن تواجه مستثمر هذه السفن خاصة ولا سيما أن أصحاب السفن في منطقتنا يتجهون لامتلاك هذا النوع لعائداته الاقتصادية الجيدة في حال أحسن استثماره .Some Potential problems loading and discharging Bulk Carriers
The Bulk Carriers are one of the main kinds of merchant vessels because they transport a very important goods for people (grain, Coal, etc.), and in large quantities.
This paper is intended to provide the shipping companies and crewmembers with the main causes for accidents by analyzing random variables of accidents.
This study includes first a typical bulk carrier structural configuration and the hull girder shear forces and bending moments in addition to local strength in some loading conditions.
In this paper, we can find the result of analysis of some bulk carrier accidents which are caused by some factors like mistakes in loading and discharging operations which prove that the human factors are the most important elements.
This paper tries to highlight the potential problem, but not all problems, which may face the companies, masters and the chief mates, with guidance and information in order to avoid these problems and to reduce the possibility of over stressing the ship’s structures for such a kind of vessel, especially that Syrian ship owners like to investigate this type due to good income in the condition of professional operations.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.