الفروق في بعض السمات المتقابلة للشخصية عند الشباب الجامعي وفقاً لمتغيري الجنس والتخصص الأكاديمي
Abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى تعرّف الفروق في بعض السمات المتقابلة للشخصية عند الشباب الجامعي وفقاً لمتغيري الجنس والتخصص الأكاديمي، وقد بلغت عينة الدراسة /354/ طالباً وطالبة من ذوي التخصصات النظرية والتطبيقية في جامعة تشرين ــــــــ فرع طرطوس، وكانت أداة الدراسة المستخدمة قائمة "ميلون" للشخصية والتي تتضمن /180/ بنداً موزعة على ثلاثة مجالات من السمات المتقابلة للشخصية، واقتصرت الدراسة الحالية على الجانب الدافعي( تعزيز اللذة ـــــــــــــتجنب الألم، الانغماس الذاتي ــــــــــالاهتمام بالآخرين، التكيف النشط ـــــــــــــالتكيف السلبي).
وكانت أهم نتائجها ما يأتي:
- إنّ السلم الترتيبي لانتشار سمات الشخصية في الجانب الدافعي للشخصية من الأعلى إلى الأدنى هو: تجنب الألم، الانغماس الذاتي، تعزيز اللذة، الاهتمام بالآخرين، التكيف النشط، التكيف السلبي.
- عدم وجود فروق في بعض السمات المتقابلة بين الذكور والإناث الجامعيين، إلّا في سمة واحدة هي سمة الانغماس الذاتي ــــالاهتمام بالآخرين لصالح الإناث.
- عدم وجود فروق في بعض السمات المتقابلة بين الطلبة الجامعيين في الكليات التطبيقية والنظرية، إلّا في سمة واحدة هي سمة التكيف النشط ـــــــــــالتكيف السلبي لصالح الكليات النظرية.
The aim of this current study is to recognize the differences of some opposite Personality traits of students university according to the variables of sex and academic specialty. T
specialty at Tishreen university- Tartous branch. The tool of the search is Millon Index of Personality Styles Revised, which contain /180/ items divided into three scales of opposite traits of personality. This study concentrates on the motivated side:
Pleasure- Enhancing, Pain- Avoiding, Self-Indulging, Other- Nurturi, Actively Modifying, Passively Accommodating.
The most important results are as following:
- The gradual sequence of the opposite Personality traits according to the motivated side is arranged from the highest to the lower: Pain- Avoiding, Self-Indulging, Other- Nurturi, Actively Modifying, Passively Accommodating.
-The only difference in some opposite traits between male and female university students is Self-Indulging- Other- Nurturi, on the part of female students.
-The only difference among university students at applied and theoretical traits is Actively Modifying- Passively Accommodating, on the part of theoretical faculties.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.