الضغوط المدركة والقلق لدى عينة من طلبة دبلوم التأهيل التربوي في كلية التربية بجامعة تشرين
Abstract
هدف البحث إلى معرفة العلاقة بين الضغوط المدركة والقلق لدى عينة من طلبة دبلوم التأهيل التربوي في كلية التربية بجامعة تشرين، والتعرف إلى الفروق بين الطلبة في كل من الضغوط المدركة والقلق تبعاً لمتغيري الجنس والحالة الاجتماعية باستخدام مقياس الضغوط المدركة لكوهين ومقياس جامعة الكويت للقلق. وطبق البحث خلال الفصل الأول من العام الدراسي 2013- 2014، على عينة بلغت (268) طالباً وطالبة من طلبة دبلوم التأهيل التربوي. وتم التأكد من الثبات بتطبيق المقياسين على عينة استطلاعية شملت (38) طالباً وحساب معامل ألفا كرونباخ، الذي بلغ (0.836)، لمقياس الضغوط المدركة، (0.808)، لمقياس القلق، كما بلغ معامل الارتباط (0.621)، (0.697)، للمقياسين على التوالي بطريقة إعادة الاختبار. وللوصول إلى نتائج البحث، استُخدمت النسب المئوية، والمتوسطات الحسابية، ومعامل الارتباط بيرسون، واختبار ت ستيودنت. أظهرت النتائج وجود ارتباط طردي ومرتفع بين الضغوط المدركة والقلق لدى أفراد عينة البحث، ووجود فروق دالة بين الطلاب والطالبات على مقياسي الضغوط المدركة والقلق لصالح الطلاب. وبينت النتائج كذلك وجود فروق دالة وجوهرية تبعاً لمتغير الحالة الاجتماعية على مقياسي الضغوط المدركة والقلق لصالح الطلبة (المتزوجين).
The study is directed to discover the relation between perceived stresses and anxiety among a Sample of Educational Qualification Diploma students in Education College at Tishreen University, and recognizing the differences of perceived stresses and anxiety between them. The perceived stresses scale and anxiety scale are applied to (268) students for the academic year 2013- 2014. Pilot sample consisted of (38) students. Reliability was established by Cronbach – Alpha Reliability at test (0.836), (0.808), and (0.621), (0.697) with Test – Retest for two measures.The following statistical methods were used: percent, means, T – Test, and Pearson correlation. the results showed that there was a positive and strong correlative between perceived stresses and anxiety in the sample. In addition, the significant differences between male and female students of anxiety and perceived stresses in favor of the male, Moreover the significant differences between married and single students of anxiety and perceived stresses in favor of the married
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.