العلاقة بين اتجاهات طلاب الجامعات السودانية نحو تعلم اللغة الانجليزية كلغة أجنبية وتحصيلهم في القراءة الاستيعابية. دراسة حالة: جامعة بخت الرضا
Abstract
The objective of this study is to identify the Sudanese universities students’ views towards learning English as a foreign language, the impacts on gender on their views towards learning English and their achievements in reading comprehension.
The study sample consisted of (120) students (male =45) (female=75) who were selected randomly from a comprehension course in English as a foreign language. They are from Bakht-er-Ruda university batch ( 15), semester five, English Major. The study ends with the following results:
- There are positive views among Sudanese universities students towards learning English as a foreign language.
- 2. There is a significant difference at (α ≤ 0.05 ) in Sudanese universities students’ views towards learning English as a foreign language related to gender in favor of females.
- 3. There is a significant relationship between Sudanese universities students’ achievements in reading comprehension and their views towards learning English as a foreign language.
- Studies about the factors which develop learning English as a foreign language should be created (interesting curriculum, learners' background, lecture environment).
الهدف من هذه الدراسة هو تحديد وجهة نظر طلاب الجامعات السودانية نحو تعلم اللغة الانجليزية كلغة أجنبية ودراسة تأثير الجنس على اتجاهاتهم نحو تعلم اللغة الانجليزية كلغة أجنبية ، ودراسة العلاقة بين تحصيلهم في القراءة الاستيعابية واتجاهاتهم نحو تعلم اللغة الانجليزية .
تكونت عينة الدراسة من (120) طالب، حيث بلغ عدد الذكور (45) وبلغ عدد الإناث (75) تم اختيارهم عشوائيا من طلاب اللغة الانجليزية كلغة أجنبية من جامعة بخت الرضا الدفعة (15).
وأظهرت الدراسة النتائج التالية :
- وجود اتجاهات ايجابية لدى طلبة الجامعات السودانية نحو تعلم اللغة الانجليزية كلغة أجنبية.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≥ 0.05 ) في اتجاهات الطلاب تعزى لمتغير الجنس ولصالح الإناث.
- وجود علاقة دالة إحصائيا بين تحصيل طلاب الجامعات السودانية في اختبار القراءة الاستيعابية واتجاهاتهم نحو تعلم اللغة الانجليزية كلغة أجنبية.
وفقا لنتائج الدراسة يوصي الباحث بما يلي:
- يجب أن تبنى مناهج تدريس اللغة الانجليزية لطلاب الجامعات السودانية من أجل الحصول علي مواقف ايجابية لتدريس اللغة الانجليزية.
- ينبغي استخدام طرائق التدريس و الأساليب الفعالة و التدريس اللغة الانجليزية كلغة أجنبية.
- استخدام الدراسات التجريبية لتحديد مدى التطور في تدريس اللغة الانجليزية .
- إنشاء دراسات حول العوامل التي تنمي اللغة الانجليزية كلغة أجنبية مثل (المناهج, خلفية المتعلمين, وبيئة المحاضرات)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.