كتاب سيبويه في دائرة ضوء علم اللّغة الحديث 3- المستوى الصّرفي

Authors

  • يونس علي يونس

Abstract

يتناول البحث منهج سيبويه في دراسة المستوى الصّرفي مقارنة بالمناهج الحديثة الّتي تناولت هذا الجانب، إذ تبيّن لنا أنّ تعريف التّصريف عنده لم يتضح بشكله العلمي، وإن ذكر قواعده ومسائله في كتابه، لكنه وصف بنيّة اللّغة التي تتألف من كلمات، وبنية الكلمات التي تتألف من الأصوات. وتوصل إلى أنّ بناء الكلمة في اللّغة العربيّة يقوم على أساس الأصوات الصامتة، أو الساكنة التي تؤلف جذر الكلمة، واللّواصق التي تضاف للجذور، ويرى أنّ الجذر هو مركز الكلمة، واللّواصق تكون على شكل سوابق، أو لواحق تضاف إلى الكلمة لتؤدي وظيفة نحوية أو دلاليّة. كما أنّه يرى اللّواصق وحدات صرفيّة مقيدة لا يمكن استخدامها منفردة، بل يجب اتصالها بوحدة صرفية حرة، وأنّ هذه اللواصق تؤدي عند إضافتها إلى الوحدات الصّرفيّة الحرة وظائف نحْويّة، وهذا يتوافق مع الدرس اللّغوي الحديث. This paper deals with curriculum Sibawayh in the study of the morphological level compared to modern curriculum that dealt with this aspect, it shows us that the definition of discharge has not been clear scientific form, but said rules and accountability of the book, but the language that consists of words structure description, and the structure of words, which consists of votes . And found that the word building in the Arabic language is based on the votes silent, or consonants that make up the word Islands, and adhesives that are added to the roots, and finds that the islands is the word center, and adhesives in the form of precedents, or suffixes added to the floor to function as syntactic or semantic. It also sees adhesives units restricted banking can not be used individually, but must relate to free banking unit, and that these adhesives lead when added to the morphological units free to grammatical functions, and this corresponds with the modern language lesson.

Downloads

Published

2016-07-14

How to Cite

يونس ي. ع. (2016). كتاب سيبويه في دائرة ضوء علم اللّغة الحديث 3- المستوى الصّرفي. Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series, 37(2). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/humlitr/article/view/1719