الكفايات التعليمية الأساسية ومدى توافرها لدى معلمات رياض الأطفال دراسة ميدانية في مدينة اللاذقية
Abstract
يهدف البحث إلى تعرف درجة توافر الكفايات التعليمية الأساسية لدى معلمات رياض الأطفال في مدينة اللاذقية, ودراسة الفروق بين المعلمات في درجة توافر الكفايات تبعاً لمتغيرات(المؤهل العلمي، سنوات الخبرة، عدد الدورات التدريبية التي التحقت بها معلمة الروضة).
اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، وذلك لملاءمته مع طبيعة الدراسة وإجراءاتها،, وتمّ بناء بطاقة ملاحظة من (56) عبارة, وأجريت الدراسة على (54) معلمة من معلمات رياض الأطفال سحبت باستخدام العينة العشوائية البسيطة, وبعد الدراسة والتحليل تمّ التوصل إلى النتائج التالية:
1-تتمتع معلمة الروضة بقدرٍ وافٍ من الكفايات الشخصية التي تجعلها قادرة على التعامل مع الأطفال بشكل يرقى بهم إلى مستوى مقبول, ويحقق لهم النمو المتوازن والمتكامل.
2- تعاني معلمات الروضة من ضعف في بعض الكفايات التعليمية وخاصة تلك المتعلقة بأساليب التقويم, وصياغة الأهداف التعليمية, وربط الأهداف الخاصة بالأهداف العامة, واستخدام الأجهزة والوسائل التعليمية, وتصميم الأساليب التعليمية, وتحديد مجالات الأهداف (معرفي, نفس حركي, وجداني), ويعود الضعف في توافر بعض الكفايات التعليمية إلى قلة التدريب, وعدم استخدام الأساليب والوسائل التعليمية الحديثة, ونقص في الإعداد الأكاديمي وخصوصاً أن نسبة كبيرة من أفراد العينة يحملون مؤهلات علمية غير تربوية.
3- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين معلمات الروضة في مدى توافر الكفايات التعليمية تبعاً لمتغيرات المؤهل العلمي, وسنوات الخبرة, وعدد الدورات التدريبية.
The research aims to identify the degree of availability of basic educational skills of kindergarten teachers in the city of Latakia, and study the differences between the parameters in the availability of skills depending on variables of (qualifications, years of experience, the number of courses you have attended kindergarten teacher).
The study relied on descriptive analytical method, because of its relevance to the nature of the study and its procedures. A card note of (56) words was built, and the study was conducted on (54) teachers of kindergarten pulled using simple random sample, and after the study and analysis, we reached the following results:
- The kindergarten teachers have an adequate personal skills that make them able to deal with their children which amounts to an acceptable level, and bring them balanced and integrated growth.
- Teachers suffer of weakness in some educational competencies, especially those relating to the methods of straightening, the formulation of educational goals, tying goals for the overall objectives, and the use of devices and teaching aids, design teaching methods, and identify areas for goals (cognitive, same motor, and emotional). This weakness in the availability of some educational competencies goes back to lack of training, not using modern methods and teaching aids, and a lack of academic preparation and especially that a large proportion of respondents hold non-educational qualifications.
- There were statistically significant differences between the parameters kindergarten in the availability of educational competencies according to the variables of qualification, years of experience, and the number of training courses.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.