دور الصداقة في حياة الشباب الجامعي "دراسة ميدانية على عينة من طلبة كليتي التربية والعلوم في جامعة دمشق"
Abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التدليل على دور الصداقة في حياة الشباب الجامعي لدى عينة من طلبة جامعة دمشق، وإلى معرفة أثر متغير الجنس والبيئة الاجتماعية في تحديد الفروقات في هذا الدور. تكونت عينة الدراسة من
(254) طالباً وطالبة من طلبة السنة الأولى في الكليات التي تمّ تطبيق الدراسة فيها، واعتمد الباحث الاستبانة كأداة لتحقيق هدف الدراسة.
وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
_ وجود فروق ذات دلالة إحصائية، عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسطات إجابات طلبة جامعة دمشق المتعلقة بتحديدهم لوظيفة الصداقة الاجتماعية والأدوار المرتبطة به وفقاً لكل متغير من متغيرات البحث (الجنس، البيئة الاجتماعية).
_ وجود فروق ذات دلالة إحصائية، عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسطات إجابات طلبة جامعة دمشق المتعلقة بتحديدهم لوظيفة الصداقة النفسية والأدوار المرتبطة به بحسب متغير جنس الطلبة.
_ وجود فروق ذات دلالة إحصائية، عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسطات إجابات طلبة جامعة دمشق المتعلقة بتحديدهم لوظيفة الصداقة المعرفية والأدوار المرتبطة بذلك التحديد تبعاً لمتغير جنس الطلبة.
The study aimed to identify the role of friendship in the lives of university youth، and to know the impact of the variables sex and the social environment in determining the differences in the role. The study sample consisted of 254 first year students in the college in which the study was done. the researcher has adopted the use of a questionnaire as a tool to achieve the goal of the study. The study found the following results: 1. there are differences of statistical significance at rate 0.05 among average replies of Damascus University students، regarding their identifying with the Friendship social function and the roles associated with it according to the according to the variant of the students' gender, social environment. 2. There are differences of statistically significance at rate 0.05 among average replies of Damascus University students، regarding their identifying with the Friendship and mental function and the roles associated with it، according to the students’ gender variable.
3. There are differences of statistical significance at rate 0.05 among average replies of Damascus University students regarding their identifying with the Friendship cognitive function and the roles associated with it، according to the students’ gender variable.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.