أثر استخدام طريقة جيكسو (Jigsaw) للتعلم التعاوني في اكتساب مفهوم واستراتيجيات تفريد التعليم المعاصرة لدى طلبة دبلوم التأهيل التربوي في كلية التربية بجامعة دمشق
Abstract
يهدف البحث الحالي إلى إكساب طلبة دبلوم التأهيل التربوي في كلية التربية بجامعة دمشق لمفهوم واستراتيجيات تفريد التعليم المعاصرة باستخدام طريقة جيكسو (Jigsaw) للتعلم التعاوني، ولتحقيق أهداف البحث صممت الباحثة وحدة تعليمية وفق مدخل النظم، وتألفت هذه الوحدة من أربعة أجزاء هي: مفهوم تفريد التعليم، نظام التعليم الموصوف للفرد، نظام التعليم الشخصي ونظام التوجيه السمعي. طُبقت الوحدة التعليمية المقترحة على عينة قوامها (54) طالباً وطالبةً من مختلف اختصاصات طلبة دبلوم التأهيل التربوي في كلية التربية بجامعة دمشق، وتمّ اختبار مدى اكتساب الطلبة لكل جزء من الأجزاء الأربعة للوحدة من خلال اختبار قبلي / بعدي تمّ التحقق من صدقه وثباته. توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات الطلبة في الاختبار القبلي ومتوسط درجاتهم في الاختبار البعدي، وذلك في جميع أجزاء الوحدة التعليمية المقترحة (مفهوم تفريد التعليم، نظام التعليم الموصوف للفرد، نظام التعليم الشخصي و نظام التوجيه السمعي)، وهذا الفرق هو لصالح متوسط درجاتهم في الاختبار البعدي؛ أي أنّهُ فرقٌ ناتج عن حجم الأثر الكبير والفعلي والهام الذي أحدثته طريقة جيكسو للتعلم التعاوني على تحصيل الطلبة؛ إذ تراوحت قيم حجم الأثر(إيتا مربع) من (0.95 – 0.97) وذلك في جميع الأجزاء المؤلفة للوحدة التعليمية، وفي ضوء نتائج البحث أوصت الباحثة بضرورة إتباع خطوات طريقة جيكسو (Jigsaw)
This research aims to introduce diploma students of pedagogy to the concept of individualized instruction and its modern strategies by using the Jigsaw Method for cooperative learning. To measure the effect of using this method, the researcher designs a suggested educational unit according to the system’s approach. The unit consists of four parts: Concept of individualized Instruction, system of individual Prescribed Instruction, Personalized system of instruction, and Audio-Tutorial system. A sample consisting of (54) diploma students of pedagogy in the Faculty of Education at Damascus University is used in applying the Jigsaw Method for cooperative learning. Then, the researcher measures students` achievement through reliable and valid Pre– and Post Tests. The results of this research show that there are statistical differences at the level of significance (0.05) between the average of students in Pre-Test and their average in the Post-Test in the four parts of the suggested educational unit. The statistical tests show that these differences result from using the Jigsaw Method for cooperative learning, so this study suggests adopting the Jigsaw Method as an effective method of instruction.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.