مسرحة جريمة القتل في مسرحية لورنزاتشيو لألفريد دو موسيه
Abstract
En grand Shakespearien, Alfred de Musset montre sa science de l'art de théâtre en dotant le meurtre de son héros, dans Lorenzaccio, d'une poéticité et d'une théâtralité dignes de cet art visuel. Lorenzaccio, qui structure l'action meurtrière, se singularise par ses caractéristiques de personnage de théâtre. C'est-à-dire son action, son physique, son tempérament spécifique, ses costumes, son masque et sa langue. En outre, nous noterons la diversité des éléments spectaculaires. L'édifice de ces éléments nécessaires à l'action meurtrière du héros, couvre aussi, les accessoires et les objets scéniques manipulés par Lorenzo, et confère au meurtre une dimension esthétique. Analyser ces éléments théâtraux que Musset concentre sur le héros et son action, selon leurs valeurs fonctionnelles, dramatiques et spectaculaires, est la modeste ambition des pages qui suivent. Par ailleurs, ces éléments de pure théâtralité sont-ils univoques ? N'enclenchent-ils pas chez le récepteur un implacable mécanisme de réactions ?
لما كان للمسرح جماليته التشكيلية، فقد صور الفريد دو موسيه - الذي تأثر كثيرا بالكاتب شكسبير وبمسرحه الغني بالعناصر البصرية - جريمة بطل مسرحيته لورنزاتشيو بشاعرية وهيأها للخشبة بطريقة مسرحية وفنية.
اعتمد موسيه في عملية مسرحة الجريمة على البطل أولاً، واهتم به بشكل خاص، إذ جعل منه بطلا مسرحيا بامتياز. فهو، بشبابه، وعنفوانه، وحيويته، وطباعه، ولغته، وحيله، وملابسه، وأقنعته، ولعبة جسده، يستطيع أن ينظم جريمته ويحضر لها؛ كما أعطى الكاتب الأهمية الكبرى لمجموعة عريضة من الأدوات المسرحية والإكسسوارات التي وضعها بين يدي البطل، و حددها به، فأضحت جزءاً لا يتجزأ من عمله، وحملت بذلك وظيفة درامية إضافة إلى وظيفتها البصرية.
ولكن هل يمكن اعتبار هذه العناصر أحادية البعد؟ أم أنها تثير لدى المتلقي أسئلة تحمل عمقا تفاعليا بينه وبين الذين يتواجدون في الطرف الآخر من المسرح؟
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.