فاعلية الجزء الأول من مقياس السلوك التكيفي ABS-S:2 في التمييز بين الأعمار دراسة ميدانية على عينة من الأطفال العاديين في مدارس محافظة دمشق
Abstract
هدف البحث إلى التعرف على فاعلية الجزء الأول من الصورة السورية من مقياس السلوك التكيفي للرابطة الأمريكية للتخلف العقلي في التمييز بين الأطفال من الأعمار المختلفة، من خلال دراسة الفروق بين أداء الأطفال من الأعمار المتضمنة في البحث، حيث تكونت عينة البحث من (490) طفلاً تتراوح أعمارهم بين (11-15) سنة، وهم طلاب في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في مدارس محافظة دمشق الرسمية.
وقد أظهرت النتائج قدرة الجزء الأول من الصورة السورية من مقياس السلوك التكيفي على التمييز بين الفئات العمرية الخمس، حيث أظهرت النتائج وجود فروقٍ دالةٍ إحصائياً بين درجات الأطفال على الدرجة الكلية ودرجات المجالات الفرعية للمقياس تبعاً لمتغير العمر، حيث كانت هذه الفروق لصالح العمر الأكبر، وبذلك توصل البحث إلى صلاحية المقياس في التمييز في مهارات السلوك التكيفي والاستقلال الشخصي بين الأطفال من الأعمار (11-15) سنة، وفاعليته التمييزية بين الأطفال من الأعمار المختلفة المتضمنة في عينة البحث.
This research aimed to identify the effectiveness of part one of the Syrian version of AAMR adaptive behavior scale - second school edition- in discriminating among children of different ages. The studied sample consisted of (490) second cycle school children of basic teaching at some schools Damascus aged (11-15).
Results showed the ability of the part one of the Syrian version of adaptive behavior scale to discriminate among the five age groups, where there were statistically significant differences among children's scores on the total score and the sub-domains scores of the Scale according to variable of age. These differences were for the benefit of children with older age. The research concluded that the Scale was suitable in discriminating adaptive behavior skills and person's independence among students of ages (11-15) years included in the research sample.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.