"المشكلات اللغوية المكتوبة لدى التلاميذ العاديين وذوي صعوبات التعلم في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في محافظة دمشق"
Abstract
يهدف البحث إلى التعرف على المشكلات اللغوية المكتوبة الأكثر انتشاراً لدى التلامذة العاديين وذوي صعوبات التعلم اللغوية، والتعرف على الفروق بين التلامذة ذوي صعوبات التعلم والتلامذة العاديين في بعد اللغة المكتوبة حسب الجنس ونوع الصعوبة والتعرف على العلاقة الارتباطية بين الذاكرة العاملة واللغة المكتوبة، باستخدام( اختبار الينوي للقدرات النفسية – اللغوية) الصورة العربية لعام 2009، حيث طبقت الأدوات على عينة عددها (176) تلميذ وتلميذة منهم (53) من التلامذة العاديين و(123) من التلامذة ذوي صعوبات التعلم، وأظهرت النتائج أكثر المشكلات اللغوية انتشاراً عند التلامذة ذوي صعوبات التعلم في جميع الاختبارات الفرعية، كما أظهرت النتائج لدى عينة صعوبات التعلم فروقا ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في مجال اللغة المكتوبة في اختبار (تسلسل الجمل- التهجئة البصرية - التهجئة الصوتية - الدرجة الكلية لمصلحة الذكور، كما أظهرت النتائج فروقا لدى عينة العاديين بين الذكور والإناث في اختبار التهجئة البصرية لمصلحة الذكور، كما أظهرت فروقاً دالة إحصائياً بين العاديين وذوي صعوبات التعلم في جميع الاختبارات الفرعية لصالح العاديين، كما أظهرت النتائج هناك ارتباطات مرتفعة بين الذاكرة العاملة والاختبارات الفرعية للغة المكتوبة.
This research aims to identify most common written language related problems among pupils with linguistic learning difficulties as well as ordinary first cycle of basic learning pupils at Damascus schools. It also tries to identify differences in written and spoken languages between them and normal students. Moreover, using Illinois psycholinguistic abilities test – Arabic version of 2009, the research seeks to identify gender-based relationship correlations between working memory and written language. The study was conducted on a random sample of (176) pupils (males and females), 53normal pupils and 123 with learning difficulties. Results showed most language problems encountered by pupils with language difficulties in all and secondary tests of written language. They also demonstrated disparities between males and females in favour of males in tests on Sentence Sequencing, Spelling Sight, Sound Spelling and written language. Differences were also there between normal students and the ones with learning difficulties. There were also large correlations between working memory and secondary tests of written language.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.