The Structure and Functions of the Ruins-communion Scene in Jareer's and al-Akhtal's Pride Analogy Poetry
Abstract
The analogies of the great three poets (Jareer, al-Firazdaq and al-Akhtall) are considered to be from the wonders of the Umayyad Poetry. The authors, critics and fans of this poetry used to consider these wonders as privileged poetic texts. This type of poetry had its own great value due to its linguistic record as many words and expressive images of the Arabic language are mentioned in its writings, besides echoing that life which is gone away and absent along with what has been lost from the rich history, ancestry and precious days of Arabs.
The analogies were nearly like drama in terms of the poetic story material reflected form day events. No doubt the audience of al- Marbid and al-Kunasa admired them and are interested in following up this art and its creating the different meanings related to the glories and heroes of the tribe as well as following up the ironic images which allow analogy poets to prove wonderful abilities in drawing and imaging whether eminent in boasting or degrading in satire. On the other hand, the analogical texts are like the dramatic scenes which each one on its own is considered a building block in art presented by the poet.
The study clarifies the structure of the ruin-communion scene in Jareer's and al-Firazdaq's analogies and its active function to achieve the desirable aims of the poet from them, including the direct analogy in raising someone's position, emphasizing values in boasting or depreciating the value of the opponent and attacking him in satire, or the indirect analogy in entertaining and enjoying the audience. Thus, reading this research accurately answers many questions regarding: how the two poets built the analogical scene, to what extent they could free their way of writing from the traditional artistic structure of a ruin-communion scene in the poem besides implying the scene with preluding functions for the original topic, and what role of the poet's literary attitude has in composing such scenes, implying suggestive and indicative meanings to become an important functional factor in the artistic structure of analogies.
References
- ابن جعفر، قدامة. نقد الشعر. تحقيق محمد عبد المنعم خفاجي، دار الكتب العلمية، لبنان.
- ابن عبد ربّه الأندلسي. العقد الفريد. تحقيق مفيد محمد قميحة، الطبعة الأولى، دار الكتب العلمية، لبنان، 1983.
- ابن قتيبة. الشعر والشعراء. تحقيق: أحمد محمد شاكر، الطبعة الثانية، دار المعارف، القاهرة، 1967.
- ابن منظور. لسان العرب. مراجعة وتدقيق: د.يوسف البقاعي؛ ابراهيم شمس الدّين؛ نضال علي، الطبعة الأولى، منشورات مؤسسة الأعلمي، بيروت، 2005 .
- أبو عبيدة، معمر بن المثنّى. كتاب النقائض (نقائض جرير والفرزدق). باعتناء المستشرق الإنكليزي: أنتوني أشلي بيفان، طبع في مدينة ليدن المحروسة، مطبعة بريل، 1905-1908 . (أعادت طبعه بالأوفست مكتبة المثنّى ببغداد).
- الأصفهاني، أبو الفرج. الأغاني. دار الكتب، القاهرة، 1961 .
- امرؤ القيس. ديوان امرئ القيس. تحقيق محمد أبو الفضل ابراهيم، الطبعة الثالثة، دار المعارف، مصر، 1969.
- البهبيتي، محمّد نجيب. تاريخ الشعر العربي حتّى آخر القرن الثالث الهجري. دار الكتب المصرية، القاهرة، 1950.
- جرير. ديوانه. تحقيق د.نعمان محمد أمين طه، دار المعارف، مصر، 1969-1971.
- ذو الرّمة. ديوان ذي الرّمة. حقّقه وقدّم له وعلّق عليه عبد القُدّوس أبو صالح، الطبعة الأولى، مطبوعات مجمع اللغة العربية بدمشق، مطبعة طربين، 1972-1973.
- زراقط، عبد المجيد. الشعر الأموي بين الفن والسلطان. الطبعة الأولى، دار الباحث، بيروت، 1983 .
- الشايب، أحمد. تاريخ النقائض في الشعر العربي. الطبعة الثالثة، دار الاتحاد العربي، مصر، 1966 .
- ضيف، د.شوقي. التطوّر والتجديد في الشعر الأموي. الطبعة الثالثة، دار المعارف، مصر، 1965.
- طه، نعمان محمد أمين. جرير حياته وشعره. الطبعة الأولى، دار المعارف، مصر، 1968 .
- الفحّام، شاكر . الفرزدق. الطبعة الأولى، دار الفكر، دمشق، 1977 .
- الفرزدق، همام بن غالب. ديوانه. شرحه وضبطه وقدّم له علي فاعور، الطبعة الأولى، دار الكتب العلمية، بيروت، 1987م.
- القرطبي، شمس الدين. الجامع لأحكام القرآن(تفسير القرطبي). تحقيق أحمد البردوني؛ ابراهيم أطفيش، الطبعة الثانية، دار الكتب المصرية، القاهرة، ج14، 1964 .
- كمّوني، سعد. الطلل في النصّ العربي، دراسة في الظاهرة الطللية مظهراً للرؤية العربية. الطبعة الأولى، دار المنتخب العربي، بيروت، 1999.
- ناصف، د.مصطفى. قراءة ثانية لشعرنا القديم. الطبعة الثانية، دار الأندلس، بيروت-لبنان، 1981.
- هلال، محمد غنيمي هلال. الموقف الأدبي. الطبعة الأولى، دار العودة، بيروت، 1977.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.