The Quality Services of University Education from the students' point of view -A field study at Faculty of Education in Tishreen University -

Authors

  • Mouhannad Mohamad Mobayed Tishreen University

Abstract

 

The research aims to identify the Availability the quality services of university education  at Faculty of Education in Tishreen University from the students' point of view, also to define the differences in the degree of the research sample about the Availability the quality services of university education  at Faculty of Education in Tishreen University according to these variables (sex, study year). The present research used the descriptive analytical approach, and to achieve the objectives of the research, questionnaire has been consisted of (40) statements distributed into four sections for the quality services of University, were applied on sample (132) students at Faculty of Education in Tishreen University during the academic year of (2018 – 2019). Validity of the questionnaire was established though a jury of (7) of the teaching staff of educational at Tishreen University. Pilot sample consisted of (38) students at Faculty of Education in Tishreen University Reliability was established through Cronbach – Alpha Reliability (0.937).

The research results showed that the Availability the quality services of university education  at Faculty of Education in Tishreen University were middle rated from the view point of the the students'. In fact there are no found differences between the answers of sample research about the Availability the quality services of university education  at Faculty of Education in Tishreen University according to the variable (sex), but there are found differences in the degree it's found according to the variable (study year), in favor of four and five years. The research provided some suggestions such as interest of the University with the quality of the services which provide its, and participate the students in improvement  of the  university services.

 

References

أبو نبعة، عبد العزيز - دراسات في تسويق الخدمات المتخصصة. عمان: مؤسسة الوراق، 2005، 387ص

إدريس، ثابت- كفاءة وجودة الخدمات اللوجستية: مفاهيم أساسية وطرق القياس والتَّقييم. الإسكندرية: الدار الجامعيّة.

أيوب، محمد، ودعبول، محمد زاهر - مبادئ التَّسويق للخدمات. ط1، دمشق: دار الرضا للنشر، 2003، 491ص.

بركات، زياد- الفجوة بين الإدراكات والتَّوقعات لقياس جودة الخدمات التَّي تقدمها جامعة القدس المفتوحة من وجهة نظر الدارسين فيها، جامعة القدس المفتوحة، المجلة الفلسطينية للتربية المفتوحة عن بعد، 2010، ص ص 11 – 44.

البندري، محمد وطعيمة، رشدي - تطوير كليات التَّربية بين معايير الاعتماد ومؤشرات الجودة. سلطنة عمان: وزارة التَّعليم العالي، 2005، 384ص.

التَّجاني محمد، البشير - تقييم جودة الخدمة التَّعليميّة من وجهة نظر طلاب كليِّة العلوم الادارية في جامعة نجران في المملكة العربية السعودية. المجلة العربية لضمان جودة التَّعليم العالي، 2015، م8، ع22، ص ص 92 – 108.

الحدابي، داود وقشوة، هدى - جودة الخدمة التَّعليميّة بكليِّة التَّربية بحجة من وجهة نظر طلبة الأقسام العلمية. المجلة العربية لضمان جودة التَّعليم العالي، 2009، ع4، ص ص 92 – 108.

الحدابي، داود ومحمود، عكاشة - جودة الخدمة التَّعليميّة في الجامعات اليمنية: نتائج أولية. مجلة اتحاد الجامعات العربية، ع (4) متخصص. عمان: اتحاد الجامعات العربية، 2007، ص ص 9 - 46.

الحسنيه، سليم إبراهيم - مدى رضا طلبة كليِّة الاقتصاد في جامعة حلب عن مستوى الأداء الإداري والأكاديمي لكليتهم: دراسة مسحية، مجلة جامعة دمشق للعلوم الاقتصادية والقانونية، م25، ع2، 2009، ص ص 312 – 258.

الخميسي، سلامة - معايير جودة المدرسة الفعالة في ضوء منحنى النظم: رؤية منهجية، الجمعية السعودية للعلوم التَّربوية والنفسية، اللقاء السنوي الرابع عشر " الجودة في التَّعليم العام، القصيم: المملكة العربية السعودية، 2007، 54ص.

دويدار، عبد الفتاح - المرجع في مناهج البحث في علم النفس. الإسكندرية: دار المعرفة الجامعيّة، 2006، 490ص.

الربيعي، ليث - أثر جودة الخدمة التَّعليميّة وجودة الإشراف على رضا طلبة الدراسات العليا في الجامعات الأردنية الخاصة. مؤتمر الجودة، ج2، المؤتمر العربي الدولي الأول لضمان جودة التَّعليم العالي، جامعة الزرقاء، الأردن،2011/5/12-10 م.

سلمان، محمد ابراهيم - مستوى جودة الخدمات الجامعيّة كما يدركها طلبة جامعة الأقصى بغزة طبقًا لمقياس جودة الخدمة (SERVPERF).مجلة جامعة الأقصى (سلسلة العلوم الإنسانية)، م27، 2013، ص ص 1 – 50.

عاشور، يوسف حسين والعبادلة، طلال عثمان - قياس جودة الخدمات التَّعليميّة في برنامج الجامعة الإسلامية بغزة، مجلة جامعة الأقصى في الدراسات العليا: حالة MBA بغزة، سلسة العلوم الإنسانية، م11، ع1، 2007، ص ص 98 – 128.

عشيبة، فتحي درويش - الجودة الشاملة وإمكانية تطبيقها في التَّعليم الجامعي المصري - دراسة تحليلية في تطوير نظم إعداد المعلم العربي وتدريبه مع مطلع الألفية الثالثة، المؤتمر السنوي لكليِّة التَّربية، جامعة حلوان، 2000، 26 – 27 مايو.

عيد، بيان جمال نصر - أثر أنماط القيادة في تحسين جودة الخدمات الداخلية: دراسة على عيّنة من المستشفيات الخاصة العاملة في مدينة عمان. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الشرق الأوسط، عمان، الأردن، 2013، 217ص.

القزاز، إسماعيل إبراهيم - تدقيق أنظمة الجودة، ط 1، عمان: دار دجلة، 2010، ص ص 1- 215.

كليِّة التَّربية في جامعة تشرين- قسم شؤون الطّلاب: بيانات غير منشورة عن أعداد الطَّلبة في الأقسام (الإرشاد النفسي، والمناهج وطرائق التَّدريس، وتربية الطفل) للعام الدراسي 2018/2019، جامعة تشرين، 14ص.

المحياوي، قاسم - إدارة الجودة في الخدمات مفاهيم عمليات تطبيقات. عمان: دار الشروق للنشر والتَّوزيع، 2006، 195ص.

المخلافي، سلطان - نظام مقترح لجودة التَّعليم في الجامعات اليمنية، مجلة دراسات وبحوث تربوية، ع4، جامعة تعز، صنعاء، 2008، ص ص 1 – 17.

الميمي، أسامة ومخلوف، شادية، ومرة، فريدة- الجودة في الجامعات الفلسطينية: الإجراءات الممارسات، ورقة علمية أعدت لمؤتمر النَّوعية في التَّعليم الجامعي الفلسطيني، جامعة القدس المفتوحة في الفترة الواقعة 3-5/7/2004، ص1 – 44.

وزارة التَّعليم العالي في (ج. ع. س) - دليل كليِّة التَّربية بجامعة تشرين لعام 2003-2004، مطبعة جامعة البعث، 98ص.

ARAMBEWELA. R. & HALL, J - A Model of Student Satisfaction: International Postgraduate Students from Asia., Unpublished Dissertation, Deakin University, Australia, 2008, 68p.

BERRY, L.L - The Employee as Customer. In Lovelock, C. H. (Hrsg.): Services Marketing. Englewoods Cliffs., 1984, pp. 271–278.

BROCHADO ANAOLIVEIRA AND MARQUES RUI CUNHA -Comparing Alternative Instruments to measure service quality In Higher Education FEP (F aculeate De Economic Po Porto) Working paper , Research working Progress No.282, 2007, PP 1- 23.

CALVRT, P. And HERNON, P - Surveying service quality within university libraries. The Journal of Academic Librarianship, Vol.23, NO1,1997, pp 408-415.

FARANAK KHODAYARI AND BEHNAZ KHODAYARI- Service Quality in Higher Education Case study: Measuring service quality of Islamic Azad University, Firoozkooh branch. Interdisciplinary Journal of Research in Business Vol. 1, Issue. 9, 2011, (pp.38- 46).

FIRDAUS ABDULLAH-Measuring service quality in higher education: HEdPERF vs, SERVPERF, Marketing Intelligence & Planning ,Vol. 24, No. 1, 2006 , pp. 31-47.

HERNON, P., N, And ALTMAN, E. - Service quality and customer satisfaction: an assessment and future directions. Journal of Academic Librarianship, Vol. 25, No1, 1999, pp. 9- 17.

JUN, M & CAI, S - Examining the relationships between internal service quality and its dimensions, and internal customer satisfaction. Total Quality Management, Vol. 21, No. 2, 2012, 205–223.

O'NEILL, M, and PALMER, A- Importance–performance analysis : A useful Tool for Directing Continuous Quality Improvement in Higher Education. Qual Assur,12(1), 2004, p 39 –52.

PETRUZZELLIS LUCA - Student satisfaction and quality of service in Italian universities, Managing Service Quality, Vol. 16 No.4, 2006, pp. 349-364.

RAMLA, M.- Le rôle du marketing dans le management de la qualité des services: cas d'une entreprise de distribution. La revue des sciences degestion Journal, N 208, 2004,154 p.

SAHNEY ,S ANDKARUNES, S - A SERQUAL and approach to total quality education : A student perspective International, Journal of productivity and performance management 539 (2), 2004, pp143-166.

VOSS, R. AND GRUBER, T. AND SZMIGIN, I- Service quality in higher education: The role of student expectations. Journal of Business Research 60 , 2007, p. p 949 –959.

ZENITHAMAL, V, A, And BERRY, L, P - The nature and determinants of customer expectations of services. J Acad Mark Sci , Vol. 12, NO 1, 1993,12 p.

Published

2019-02-28

How to Cite

Mobayed, M. M. (2019). The Quality Services of University Education from the students’ point of view -A field study at Faculty of Education in Tishreen University -. Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series, 41(1). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/humlitr/article/view/8469