The Degree of Strategies Usage for Learning Arabic Vocabulary by Foreign Learners of Arabic and their opinions about these Strategies Usage
Abstract
This study aims at identifying the degree of Strategies Usage for learning Arabic vocabulary by foreign learners of Arabic at Ferdowsi University in Mashhad in Iran. The study sample consisted of (136) foreign learners of Arabic. To achieve the study goals, the researcher designed a questionnaire about the The Degree of Strategies Usage for learning Arabic vocabulary by foreign learners of Arabic, after verifying its validity and reliability. The study yielded the following results:
- Arabic learners use a variety of strategies.
- There was a high degree of usage of different vocabulary learning strategies, with the strategy of using a dictionary in the first place, and the strategy of guessing meaning from context last in rank.
- The results also show that learners are aware of the importance of learning vocabulary, using certain techniques, and employing different strategies for mastering lexis and processing words through repetition and memorization to acquire them, using the item in different contexts as in reading and writing, and emphasizing the importance of meaning and derivational relations in learning vocabulary.
هدفَ البحث إلى تحديد درجة استعمال استراتيجيات تعلم المفردات العربية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها في جامعة فردوسي بمدينة مشهد الإيرانية، وتعرف آراء هؤلاء المتعلمين في استعمال استراتيجيات تعلم المفردات. وقد تكوّنت العيّنة من (136) متعلماً ومُتعلمة من متعلمي اللغة العربية الذين يدرسونها لغة أجنبية في جامعة فردوسي بمدينة مشهد الإيرانية. ولتحقيق أهداف البحث أعدت الباحثة استبانة درجة استعمال استراتيجيات تعلم المفردات العربية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها وطبقتها بعد التحقق من صدقها وثباتها. وقد أشارت النتائج إلى ما يأتي:
1. تنوع الاستراتيجيات التي يستعملها المتعلمون لتعلم المفردات العربية.
2. وجود درجة استعمال مرتفعة لاستراتيجيات تعلم المفردات مجتمعة، وقد تصدرت استراتيجية "استعمال المعجم" هذه الاستراتيجيات بدرجة استعمال مرتفعة. أمَّا أقل الاستراتيجيات استعمالاً من قبل المتعلمين فقد كانت استراتيجيات (تخمين المعنى من السياق) والتي حصلت على أقل المتوسطات، ودرجة استعمال منخفضة.
3. كما بينت النتائج أن لدى المتعلمين وعياً بأهمية استعمال استراتيجيات تعلم المفردات، وضرورة استعمال تقنيات وتوظيف أساليب واستراتيجيات مختلفة في تعلم المفردات، ومعالجتها، بما في ذلك التكرار والحفظ، واستعمال الكلمة في سياقات متنوعة، وفي القراءة والكتابة، والاهتمام بِدَور العلاقات المعنوية والاشتقاقية في تعلّم الكلمات.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.