دراسة العلاقة بين المركّب الأنفي الجبهي وحالات سوء الإطباق من الصنف الأول والثاني والثالث.

Authors

  • فادي خليل

Abstract

هدف هذه الدراسة تقييم العلاقة بين المركّب الأنفي الجبهي وحالات سوء الإطباق من الصنف الأول والثاني والثالث. حيث تمت دراسة الصور الشعاعية السيفالومترية الجانية للرأس لعينة مؤلفة من 61 مريضاً (27 ذكراً و34 أنثى) تراوحت أعمارهم بين 18-25 سنة. تم تحليل البيانات إحصائياً من خلال اختبار T للعينات المستقلة، وتحليل التباين Anova، ومعامل الارتباط لـ Pearson. وأظهرت النتائج ملاحظة فروقات معنوية هامة في مقدار تحدب الجبهة ومقدار الزاوية الأنفية الجبهية في أصناف سوء الإطباق المختلفة بين الجنسين، بينما لم تلاحظ فروقات جوهرية هامة بين الجنسين في كل من مقدار تحدب الجبهة والزاوية الأنفية الجبهية، كما لوحظ أن الاختلافات الهامة بين الأصناف في كل من مقدار تحدب الجبهة والزاوية الأنفية الجبهية وجدت عند الإناث.

The aim of the study was to evaluate The relation between frontonasal complex  and cases with class I, II, III Malooclousion. Material and methods: True lateral cephalometric radiograph of the sample that comprises 61 patienta of 34 females and 27 males aged 18-25 years.The data were analyzed using independent sample Student t-test, Anova analysis and Pearson correlation analysis. The results showed that significant differences between the value of front complsx and frontonasal angle and different malooclusion classes, but there were no significant differences between male and female according to frontal convex and frontonasal angle, However, the differences between classes according to frontal convex and frontonasal angle were found in females.

Downloads

Published

2016-01-03

How to Cite

1.
خليل ف. دراسة العلاقة بين المركّب الأنفي الجبهي وحالات سوء الإطباق من الصنف الأول والثاني والثالث. Tuj-hlth [Internet]. 2016Jan.3 [cited 2024Apr.26];36(6). Available from: https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/hlthscnc/article/view/1363

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>