عمل المرأة وعلاقته بتوافقها الزواجي دراسة ميدانية في محافظة اللاذقية

Authors

  • سامر رضوان
  • دلال أسعد عمار

Abstract

هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين خروج المرأة للعمل وبين توافقها الزواجي لدى عينة من  النساء المتزوجات في محافظة اللاذقية، من العاملات وغير العاملات في القطاعين الحكومي والخاص، وتكونت عينة الدراسة من (200) أمرأة (106 من العاملات و94 من غير العاملات) واستخدمت الباحثة لانجاز الدراسة مقياس التوافق الزواجي من إعداد الباحثة.

وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسط درجات النساء العاملات ومتوسط درجات النساء غير العاملات في توافقهن الزواجي الكلي، وكذلك وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسط النساء العاملات في القطاع الحكومي وبين متوسط النساء العاملات في القطاع الخاص في توافقهن الزواجي، ولصالح العاملات في القطاع الحكومي.

This research's main Aim was To Identify The relation between woman employment  with her marital adjustment within A Sample Of Wives In Lattakia, Syria. The sample   Consisted Of (200) Wives ( 106 employment w0men and 94 unemployment women)

To achieve her study, researcher has been used Measure of: " Marital Adjustment " Prepared by Researcher.

The research results were:

- There are a differences of statistical significance in marital adjustment between employment and un employment women.

- There are a differences of statistical significance in marital adjustment of employment  women according to work sector (governmental, private ) .

Downloads

Published

2014-08-03

How to Cite

رضوان س., & عمار د. أ. (2014). عمل المرأة وعلاقته بتوافقها الزواجي دراسة ميدانية في محافظة اللاذقية. Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series, 36(4). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/humlitr/article/view/1106