تأثير حمض الجبريليك GA3 في كسر سكون درنات البطاطا

Authors

  • متيادي بوراس
  • عبد الرحمن كلحوت
  • شادي عفان

Abstract

يهدف البحث إلى دراسة تأثير حمض الجبريليك في كسر سكون درنات البطاطا بغية تسريع الإنبات وزيادة نسبته الحقلية تحت ظروف العروة الخريفية.

استعمل في الدراسة صنفين من البطاطا هما: ديامنت وسبونتا، وعوملت الدرنات بطرائق مختلفة اشتملت على الغمر في محاليل مختلفة من حمض الجبريليك تركيز جزء واحد وخمسة أجزاء وعشرة أجزاء في المليون لمدة  5 و10 و15 دقيقة لكل تركيز.

صممت التجربة وفق القطاعات العشوائية الكاملة بأربعة مكررات للمعاملة الواحدة. نفذ البحث خلال الموسمين الزراعيين 2001 و2002 في مركز البحوث العلمية الزراعية في حماه.

أظهرت نتائج الدراسة أن غمر درنات كلا الصنفين في محلول حمض الجبريليك تركيز عشرة أجزاء في المليون ولمدة 15 دقيقة قد أسهم في تسريع إنبات الدرنات وزيادة نسبته، فضلاً عن زيادة السيقان الناتجة من الدرنة الأم. بينما لم يكن غمر الدرنات في محاليل منخفضة التركيز من حمض الجبريليك ولفترات قصيرة فعالاً في إنهاء سكون درنات كلا الصنفين.

The objective of this research is to study the effect of gibberellic acid in breaking the dormancy of potato tubers and increase germination and pickup it. Therefore, the gibberellic acid (GA3) in different concentrations (1, 5, 10 ppm for 5, 10, 15 minutes) is tested to break dormancy in two cultivars of potato (Diamont and Spunta).

The completely random design of the experiment used four replications.  Experiment had carried out in the Agricultural Scientific Research Center in Hama during 2001and 2002.

Results showed that treatment of flood tubers of two cultivars in GA3 with concentration of 10 ppm for 15 minutes surpassed all other treatments in speed and percentage of field sprouting, in addition to increasing the number of stems on mother tuber.

The low concentrations of GA3 with short times of flood wasn’t efficiency to break the dormancy in both cultivars.

Downloads

Published

2018-12-17

How to Cite

بوراس م., كلحوت ع. ا., & عفان ش. (2018). تأثير حمض الجبريليك GA3 في كسر سكون درنات البطاطا. Tishreen University Journal -Biological Sciences Series, 27(1). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/bioscnc/article/view/5643

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>