دراسة بيوتكنولوجية لتفكك النترات والنتريت باستخدام سلالات من بكتريا الـ Pseudomonas المعزولة من مياه الصرف الصحي لمدينة اللاذقية

Authors

  • مفيد ياسين
  • لمى جرعا

Abstract

يحدث أثناء عملية تفكيك النترات والنتريت في مياه الصرف الصحي المأخوذة من مصبات قنوات الصرف في مدينة اللاذقية تغير في نوعية هذه المياه يعود إلى وجود بعض الأنواع من الأحياء الدقيقة   ولا سيمّا (البكتريا والفطور والطحالب والبروتوزوا) التي تستخدم المواد العضوية (مثل السكريات  والبروتيدات والمواد الدسمة ...الخ) كمواد مغذية وهذه المياه تلائم بكتريا تتبع لأجناس وأنواع كثيرة حيث يعتبر جنس الـ Pseudomonas هو الغالب.

يعتبر هذا الجنس ذh قيمة هامة في التطبيقات والمصادر البيوتكنولوجية وليس فقط من الناحية الباثوجينية وإنما أيضاً من حيث نشاطه الاستقلابي والفيزيولوجي فتستخدم هذه البكتريا وبفعالية كبيرة المواد العضوية ذات الوحدات الجزيئية الصغيرة مثل النترات والنتريت وغيرها من المركبات.

يمثل هذا العمل دراسة بحثية للتفكك الحيوي لملوثات الوسط وخاصة النترات والنتريت من قبل بكتريا تفكيك النترات مثل النوع Pseudomonas sp و Pseudomonas aeruginosa والتي تم عزلها        واختبارها على العديد من الأوساط المخبرية والطبيعية من مياه الصرف من مختلف المناطق لمدينة اللاذقية والتي جمعت من ثلاث مصبات تجميع في مناطق شاطئية (أفاميا, الكورنيش الجنوبي, الرمل الجنوبي) وتم العمل في مختبر البيولوجيا في كلية العلوم – جامعة تشرين.

فقد تم عزل 12 سلالة تتبع للنوع Pseudomonas aeruginosa واثنتان للنوع Pseudomonas.sp من مياه الصرف الصحيّ, فوجد أن السلالات التي تنتمي  للجنس Pseudomonas تخفض من 90-30% من النترات, و 90-50% من النتريت الموجودة في الأوساط المستخدمة خلال 48 ساعة وتحولها إلى بعض المركبات الآزوتية الأخرى باستخدام أنزيم النترات ريدوكتاز وأنزيم النتريت ريدوكتاز, وتبين أن السلالة Pseudomonas aeruginosaLs2.4 تخفض86.12 % من النترات, و83.57 %من النتريت,  والسلالة Pseudomonas aeruginosa Lc1.5 تخفض 89.84%  من الـ NO3-, و89.69 % من الـ NO2-, والسلالة Pseudomonas aeruginosa La2.5 تخفض87.67  % من الـNO3-, و 83.57 % من الـ NO2- والسلالة Pseudomonas sp Ls8.2 تخفض  89.98% من النترات و88.58 % من النتريت.

During the denitrification of Lattakia waste water the quality of water changes due to the presence of some species of microorganisms (Bacteria, Fungi, Algae and Protozoa) which utilize the organic substances such as (Glucides, protides, lipids, …etc) as nutrients. It was found that the occurrence of the bacteria belonging to a wide rang of genus and species, with genus Pseudomonas predominating. This genus has a considerable and important value in biotechnological resources and applications, not only in their pathogenicity but also for their metabolism and physiological activity. These bacteria use much more efficiently the organic substances small molecules units such nitrate, nitrite and some other.

This work belongs to a research study on biodegradation of environmental pollutants with nitrate and nitrite, which studies denitrifying bacteria such Pseudomonas sp and Pseudomonas aeruginosa. They were tested in labs and naturally in waste water of deferent areas at Lattakia. (Afamia, south beach and south sand). Tests were done in biological labs in faculty of sciences at Tishreen University.

12 strains of Pseudomonas aeruginosa and two of Pseudomonas. Spwere isolated from waste water. It was found that strains of Pseudomonas were reduced of  30-90 % from NO3- and 50-90% from NO2- during 48 hours contained in used medium to some other nitrogenous compounds using the enzyme nitrate reductase and enzyme nitrite reductase. it was also found that strains Pseudomonas aeruginosaLs2.4 removed of 86.12% from NO3- and 83.57% from NO2-, while with strains Ps.aeruginosaLc1.5 were reduced 89.84% NO3- and 89.69 %NO2- and strains Ps.aeruginosaLa2.5 removed of 87.67 %NO3- and 83.57 % NO2- , and strains Pseudomonas sp8.2 89.98 % NO3- and 88.58 % NO2-.

Downloads

Published

2018-12-18

How to Cite

ياسين م., & جرعا ل. (2018). دراسة بيوتكنولوجية لتفكك النترات والنتريت باستخدام سلالات من بكتريا الـ Pseudomonas المعزولة من مياه الصرف الصحي لمدينة اللاذقية. Tishreen University Journal -Biological Sciences Series, 27(2). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/bioscnc/article/view/5660

Most read articles by the same author(s)