واقع المدارس الحقلية في الساحل السوري

Authors

  • صبا سعيد
  • شادي عبد الله

Abstract

تهدف الدراسة إلى التعرف على المدارس الحقلية في المنطقة الساحلية ( خصائص المزارعين المشاركين في المدارس الحقلية، آرائهم ورغبتهم في الاستمرار فيها وتعميمها على محاصيل أخرى، الأنشطة التي تقوم بها المدارس الحقلية, والأدوات والتجهيزات التي تستخدمها ).

ولتحقيق أهداف الدراسة ،فقد جمعت البيانات من عينة عشوائية بلغ حجمها (125) مزارعاً مشاركاً في عشر مدارس حقلية موزعة في محافظتي اللاذقية وطرطوس بوساطة استمارة استبيان بطريقة المقابلة الشخصية خلال الفترة الممتدة بين 30/11/2009 و15/3/2010 ، واستخدمت الجداول التكرارية والنسب المئوية في التحليل الإحصائي.

كانت ابرز نتائج الدراسة أن( 89.6%) من المزارعين يرغبون في الاستمرار في المدارس الحقلية، رغبة منهم في الحصول على منتج نظيف وفي الحصول على معلومات جديدة وصحيحة باستمرار. و جميع المزارعين المبحوثين أبدوا رغبة في تعميم تجربة المدارس الحقلية على زراعات أخرى وخاصة الحمضيات.

وأوضح 100% من المزارعين أن أكثر الأنشطة التي تقوم بها المدارس الحقلية هي تحليل النظام البيئي, وتحليل التربة, والإدارة المتكاملة للآفات, ومراقبة الأمراض. كذلك بين 35.5% من المزارعين أن أكثر الأدوات استخداما هي المكبرات.

بينت الدراسة أن أهم أسس اختيار حقل التجربة هو الموقع المناسب للمزرعة بتكرار بلغت نسبته (28%).

This study aims to identify the field schools in the coastal area (characteristics of participant agriculturists in the field schools ,their opinions and willingness to maintain it, and to generalize it on other harvests, the activities of the field schools ).

The study needed a questionnaire, the total number of completed questionnaire (125) agriculturists in ten field schools in the coastal area. The process of data collection started in 30/11/2009 and completed in 15/3/2010.

The most important results of the study were as follows : (89.6%) of  agriculturists wish to continue in the field schools, all of the agriculturists  wish to generalize the field schools on other agricultures. 100% of the agriculturists  explained that most  activities of the field schools were manifest in the environment and soil analysis and disease surveillance. In addition,  35.5% of the farmers showed that magnifying glasses are the most used tools. The study showed that the most important basis for choosing the experiment field is the location suitable for the farm with a 28% frequency.

Downloads

Published

2019-01-10

How to Cite

سعيد ص., & عبد الله ش. (2019). واقع المدارس الحقلية في الساحل السوري. Tishreen University Journal -Biological Sciences Series, 32(3). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/bioscnc/article/view/6086