دراسة خواص الترب السوداء(الداكنة) الطينية المندمجة على مواد أصل مختلفة في السهل الساحلي

Authors

  • عادل رقية

Abstract

هدف هذا البحث دراسة خواص الترب السوداء الطينية المندمجة في السهل الساحلي ومنشئها وتصنيفها . ومن أجل ذلك تم أخذ ثلاثة قطاعات من تربة ناتجة عن الصخور الخضراء، والصخور الكلسية، والبازلتية في هذه المنطقة.

أظهرت النتائج أن الترب السوداء الطينية المندمجة تعتبر أحد مكونات الغطاء البيدولوجي في السهل الساحلي، وإن كانت لا تنتشر على نطاق واسع، ولون الترب السوداء الطينية المندمجة في هذه المنطقة رمادي داكن أو أسود مع وجود شقوق عميقة يزيد عمقها على 50سم وعرضها يزيد عن 1 سم في الفترة الجافة من السنة، وذات طبوغرافية متموجة (Gilgai)، كما أن عمق التربة يتراوح بين العميق أكثر من 120 سم في القطاعين RBD14 BB-  J 12  والمتوسط 90 سم في القطاعCAT 13.

كما أظهرت النتائج أن الخواص الفيزيائية للترب المدروسة ليست مناسبة لنمو النبات، وهي مقلوبة ولهذا فإن قطاعها شبه متجانس من حيث المحتوى من الطين والمادة العضوية ومعظم الخواص الأخرى.

The aim of this study was to determinate the properties, genesis and classification of the black clay compact soils in the coastal plain.

So, three soil profiles originated from green, carbonate and basalt rocks were chosen.

The results showed that the black clay compact soils in the coastal plain is considered as a component of the pedological cover.

This black clay compact soils in this region is either clay texture, dark grey or black, with deep cracks that is 50 cm in length and 1 cm in width in the dry period of the year, and gilagi topography.

In addition, the depth of the soil is between 120 cm in the profile (RBD14) and (JBB12) and 90 cm in the profile (CAT13).

Our results indicated that the physical properties of the studied black clay compact soils are inadequate for plants, and inverted, so its profile is homogenous.

Downloads

Published

2019-01-13

How to Cite

رقية ع. (2019). دراسة خواص الترب السوداء(الداكنة) الطينية المندمجة على مواد أصل مختلفة في السهل الساحلي. Tishreen University Journal -Biological Sciences Series, 34(5). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/bioscnc/article/view/6283

Most read articles by the same author(s)