تقدير مستوى رضا المرضى عن الخدمات الصحية التي تقدمها المستشفيات الحكومية في الساحل السوري دراسة ميدانية
Abstract
The aim of the research is to identify the level of patient satisfaction with the health services provided by the governmental hospitals in the Syrian coast, whether with respect to the doctors treating them, the nursing staff, or the level of service and organization. The research was based on the descriptive approach and the survey method. The questionnaire was used as the main source of data and information. The research community consisted of patients residing in government hospitals in Latakia and Tartous, where 425 questionnaires were distributed to patients, 400 of which were complete and valid for statistical analysis, with a response rate of 94.12%. The research reached a number of results, the most important of which are:
* Satisfaction of patients with doctors treated in public hospitals in the Syrian coast is good, with a relative importance (64.684%).
*The satisfaction of patients with nursing staff in general in public hospitals in the Syrian coast was of medium level, with a relative importance (64.556%).
*Patients' satisfaction with service and organization in general in the public hospitals in the Syrian coast was of medium level, with relative importance (63.51%).
*Patients' satisfaction with the quality of treatment provided in public hospitals in the Syrian coast was of medium level and relative importance (65.9%).
*Patients' satisfaction with the quality of services provided in public hospitals in the Syrian coast was of medium level and relative importance (65.6%).
يهدف البحث إلى التعرف على مستوى رضا المرضى عن الخدمات الصحية التي تقدمها المستشفيات الحكومية في الساحل السوري, سواء ما يتعلق بالأطباء المعالجين, أو ما يتعلق بالكادر التمريضي, أو ما يتعلق بمستوى الخدمة والتنظيم. اعتمد البحث على المنهج الوصفي, وأسلوب المسح, حيث اُستخدمت الاستبانة كمصدر رئيس في الحصول على البيانات والمعلومات. وتكوّن مجتمع البحث من المرضى المقيمين في المستشفيات الحكومية في مدينتي اللاذقية وطرطوس, حيث تمّ توزيع (425) استبانة على المرضى, وأعيد منها (400) استبانة كاملة وصالحة للتحليل الإحصائي, وبنسبة استجابة بلغت (94.12%). توصل البحث إلى مجموعة من النتائج أهمها:
* إنّ رضا المرضى عن الأطباء المعالجين بشكل عام في المستشفيات الحكومية في الساحل السوري كان من المستوى المتوسط, وبأهمية نسبية (64.684%).
* إنّ رضا المرضى عن الكادر التمريضي بشكل عام في المستشفيات الحكومية في الساحل السوري كان من المستوى المتوسط, وبأهمية نسبية (64.556%).
* إنّ رضا المرضى عن الخدمة والتنظيم بشكل عام في أقسام المستشفيات الحكومية في الساحل السوري كان من المستوى المتوسط, وبأهمية نسبية (63.51%).
* إنّ رضا المرضى عن جودة العلاج المقدم بشكل عام في المستشفيات الحكومية في الساحل السوري كان من المستوى المتوسط, وبأهمية نسبية (65.9%).
* إنّ رضا المرضى عن جودة الخدمات المقدمة بشكل عام في المستشفيات الحكومية في الساحل السوري كان من المستوى المتوسط, وبأهمية نسبية (65.6%).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.