دور الذكاء الاستراتيجي في تطوير أداء شركات التأمين (دراسة ميدانية على شركات التأمين الخاصة في الساحل السوري(
Abstract
يتناول هذا البحث دور الذكاء الاستراتيجي في تطوير أداء شركات التأمين حيث يسهم الذكاء الاستراتيجي في مساعدة المنظمات بتحقيق أهدافها والتفاعل مع بيئتها بدرجة كبيرة من المرونة، من خلال ما يوفره لها من تنبؤات بالفرص والتهديدات المحيطة بها، واتخاذ الإجراءات المناسبة على أسس من المعرفة والتفكير المنظم؛ مما يمكن المنظمة من الاستجابة لتغيرات البيئة الحالية والمستقبلية، والتخطيط والتنبؤ بالنتائج مما ينعكس إيجاباً على الأداء. ويتكون الذكاء الاستراتيجي من عدة عناصر أهمها: الاستشراف، التفكير المنظم، الرؤية المستقبلية، الدافعية، والشراكة.
يهدف البحث إلى تحليل واقع تطبيق عناصر الذكاء الاستراتيجي في شركات التأمين الخاصة في الساحل السوري، ودراسة طبيعة وقوّة العلاقة التي تربط بين الذكاء الاستراتيجي والأداء. ولتحقيق ذلك تمّ صياغة ثلاث فرضيّات، واستخدم الباحث أسلوب الاستبانة لجمع البيانات الّتي تمّ تحليلها باستخدام اختبارات إحصائيّة أهمّها: اختبار الوسط الحسابي One- Sample t. test، واختبار الارتباط الثّنائي Pearson Correlation، واختبار الانحدار المتعدد. وقد توصل الباحث إلى عدّة نتائج أهمّها: يتوافر الذكاء الاستراتيجي في الشركات المدروسة بتقييم متوسط، كما توجد علاقة طردية موجبة بين الذكاء الاستراتيجي والأداء، ويوجد علاقة ذات دلالة احصائية لعناصر الذكاء الاستراتيجي على الأداء في الشركات محل الدراسة باستثناء عنصري الرؤية المستقبلية والدافعية.
This research deals with the role of strategic intelligence in the development of the performance of insurance companies where strategic intelligence contributes to helping organizations achieve their goals and interact with their environment with a great deal of flexibility, by providing them with predictions of opportunities and threats, and taking appropriate action on the basis of systematic knowledge and thinking, enabling the organization to respond to current and future environment changes, and planning and forecasting results, which reflected positively on performance, strategic intelligence consists of several elements, including: foresight, systematic thinking, future visioning, motivation, and partnership.
The research aims to analyze the reality of applying the elements of strategic intelligence in Private Insurance Companies in The Syrian Coast, and study the nature and strength of the relationship between strategic intelligence and performance. To achieve this, three hypotheses were formulated. The researcher used the questionnaire method to collect the data and analyzed it by using statistical tests, the most important of which were: the one-sample T. test, the Pearson Correlation test, and the multiple regression test. The researcher found several results, the most important of which is: Strategic intelligence is available in the studied companies with an average evaluation. There is also a positive correlation between strategic intelligence and performance. There is a statistically significant effect on the elements of strategic intelligence on performance in the studied companies, except for the elements of future vision and motivation.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.