دور استخدام مواقع التواصل الاجتماعي في تفعيل أنشطة العلاقات العامة (دراسة ميدانية في جامعة تشرين)
Abstract
This study aims to determine the relationship between the use of The Social Media and the activation of public relations activities at Tishreen University.
The researcher relied on both the methodological approach as a general approach to research, and the descriptive approach and distributed a questionnaire to (303) employees of the central administration at Tishreen University, (274) questionnaires were retrieved, valid for the use of (264) questionnaires.
A field study was carried out for the purpose of explaining this relationship. The researcher used the Pearson correlation coefficient. The study concluded that there is a significant positive relationship between the use of the Social Media and the activation of public relations activities; The study also reached a set of recommendations and proposals that would positively contribute to improving the role of the university's page on The Social Media in activating public relations activities.
هدفت هذه الدّراسة إلى تحــديــد العلاقـة بين استخدام مواقع التواصل الاجتماعي وتفعيل أنشطة العلاقات العامة في جامعة تشرين، وقد اعتمدت الباحثة على كل من المقاربة الاستنباطيَّة كمنهج عام للبحث، والمنهج الوصفي، وقامت بتوزيع استبانة على (303) من العاملين في الإدارة المركزيّة في جامعة تشرين، تمَّ استرداد (274) استبانة، كان صالحاً منها للاستخدام (264) استبانة، ومن ثمَّ أجريت دراسة ميدانيّة بغرض بيان هذه العلاقة، حيث قامت الباحثة باستخدام معامل ارتباط بيرسون (Pearson).
وقد خلصت الدّراسة إلى وجود علاقة طرديّة معنويّة بين استخدام مواقع التواصل الاجتماعي وتفعيل أنشطة العلاقات العامة؛ وبالتَّالي وجود دور لاستخدام مواقع التواصل الاجتماعي في تفعيل أنشطة العلاقات العامة في جامعة تشرين؛ كما توصّلت هذه الدّراسة إلى مجموعة من التّوصيات والمقترحات، والَّتي من شأنها أن تسهم بشكلٍ إيجابي بتحسين دور صفحة الجامعة على مواقع التواصل الاجتماعي في تفعيل أنشطة العلاقات العامة.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.