دور وسائل التواصل الاجتماعي في التأثير على مراحل عملية الشراء دراسة ميدانية على عملاء شركات الاتصالات الخليوية السورية
Abstract
تزايد اهتمام الباحثين بتأثير وسائل التواصل الاجتماعي على عملية الشراء من خلال دراسة العديد من العوامل الثقافية المؤثرة في سلوك المستهلك، والتي تتغير تبعاً للتطورات التكنولوجية المتسارعة، وتبني المستهلكين للتكنولوجيا في ممارسة أنشطتهم التجارية بشكل مطرد؛ حيث تتجه إدارة العلاقات العامة في المنظمات المختلفة إلى تبني وسائل التواصل الاجتماعي كوسيلة تفاعلية تسهل على المنظمات بناء قواعد بيانات دقيقة عن عملائها، وتتيح لها سهولة الوصول إليهم والتأثير في سلوكهم الشرائي.
هدف البحث إلى دراسة العلاقة بين استخدام عملاء شركات الاتصالات الخليوية السورية لوسائل التواصل الاجتماعي (فيسبوك) لأغراض تسويقية، وقدرتها على التأثير في العملاء في كل مرحلة من مراحل عملية الشراء التي تتضمن: مرحلة توليد الحاجة، مرحلة البحث عن البدائل، مرحلة تقييم البدائل، مرحلة اتخاذ قرار الشراء، ومرحلة ما بعد الشراء. ولتحقيق ذلك تمّ صياغة فرضية رئيسة يتفرع عنها خمس فرضيات فرعية، واستخدم الباحث أسلوب الاستبانة لجمع البيانات الّتي تمّ تحليلها باستخدام اختبارات إحصائيّة أهمّها: اختبار الوسط الحسابي One- Sample T. test، واختبار الارتباط الثّنائي Pearson Correlation. وقد توصل الباحث إلى عدّة نتائج أهمّها: وجود علاقة إيجابية قوية بين استخدام عملاء شركات الاتصالات الخليوية السورية لوسائل التواصل الاجتماعي (فيسبوك) لأغراض تسويقية، وجميع مراحل عملية الشراء.
Researchers have become increasingly interested in the impact of social media on the purchase process by studying many of the cultural factors influencing consumer behavior that are changing according to the rapid technological developments and the adoption of technology by consumers in the conduct of their business activities. As an interactive tool that makes it easier for organizations to build accurate databases about their customers, accessibility and impact on their purchasing behavior.
The study aimed to study the relationship between the use of the Syrian mobile telecommunications companies' customers for social media (Facebook) for marketing purposes, and their ability to influence customers at each stage of the purchase process, which includes:: the generation phase of the need, the stage of the search for alternatives, the stage of evaluating the alternatives, the stage of making the purchase decision, and the post-purchase phase. In order to achieve this, a main hypothesis was formulated with five sub-hypotheses. The researcher used the questionnaire technique to collect the data analyzed using statistical tests, the most important being the one-sample T. test and the Pearson Correlation test. The researcher has reached several results, the most important of which is: There is a strong positive correlation between the use of the Syrian mobile telecommunications companies' customers for social media (Facebook) for marketing purposes and all stages of the purchase process.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.