اتجاهات إدارات الفنادق في محافظة اللاذقية نحو تبني المفهوم الحديث للتسويق
Abstract
تُركّز هذه الدراسة على قياس مدى إدراك مديري الفنادق الصغيرة لتطبيق المفهوم الحديث للتسويق وبيان أهمية التسويق في العمل الفندقي وكيف يُشكّل هذا النشاط الضمانة الأساسية لأجل نجاح الفندق، وقد أجريت الدراسة على عينة من الفنادق في محافظة اللاذقية شملت 15 فندقاً من فئة النجمة الواحدة و18 فندقاً من فئة النجمتين واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي لبيان مفهوم التسويق السياحي وأهدافه وركائزه وأهميته وفلسفات إدارة التسويق وخصائص نشاط التسويق في الفنادق الصغيرة عينة الدراسة، واستنتاج عناصر المزيج التسويقي السياحي ومدى اختلافها عن عناصر المزيج التسويقي للصناعات الأخرى وخصوصيتها للنشاط الفندقي . بالإضافة إلى الاعتماد على التحليل الإحصائي للبيانات من خلال استخدام النسب والتكرارات المئوية بالإضافة لاستخدام تحليل التباين لاختبار فرضيات البحث .
وقد بيّنت الدراسة عدم إدراك إدارات الفنادق الصغيرة في محافظة اللاذقية للمفهوم الحديث للتسويق، كما أنّ توجهاتهم نحو تطبيقه كانت سلبية. وباختبار فروض البحث تبينّ:
- عدم وجود فروقات ذات دلالات إحصائية في تطبيق الفنادق الصغيرة في اللاذقية للمفهوم الحديث تُعزى إلى درجة الفندق فيما إذا كان من فئة النجمة أو النجمتين.
- هناك فروقات ذات دلالة إحصائية في اتباع الفنادق الصغيرة للمفهوم الحديث للتسويق تُعزى إلى المؤهل العلمي أي إنّ إدارات الفنادق التي تحمل مؤهلات علمية وخبرات جيدة كانت توجهاتها أقوى من ذوي المؤهلات والخبرات الأقل.
This research focuses on measuring the level of realization of managers of small hotels to apply modern concepts of marketing as explaining the importance of marketing as a way of guaranteeing success.
This research is done on a sample of hotels working in Lattakia: 15 hotels of one star and 18 hotels of two stars. This research uses the descriptive analytic method to clarify the concept, objects, and the importance of tourist marketing. It explains the philosophy of marketing management and the features of marketing activity in small hotels. It tries to conclude the elements of tourist marketing mix and how they differ from those on another industries. Beside, the research uses the statistic analysis of data using the ratio, the percentage repetitions, and ANOVA method to test the hypothesizes of the research.
This research concludes that the management of small in Lattakia does not realize the modern concept of marketing, and their direction to apply it is negative.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.