واقع السياحة الإلكترونية عربياً وتطبيقها في سوريا
Abstract
على الرغم من انتشار الانترنت بشكل واسع في معظم الدّول العربية وازدياد عدد مستخدمي شبكة الإنترنت العالمية بشكل كبير, حيث تضاعف عدد مستخدمي الإنترنت في العالم العربي بنسبة 1200 % خلال 8 سنوات (2008-2000 ), وأما في سوريا التي لم يعد يخلو بيت فيها من وجود حاسوب مكتبي أو محمول تقريباً, وإن لم يتجاوز مستخدمو الانترنت في سورية ال15% من عدد السكان, إلا أنها تصدرت القائمة بين 14 دولة في الشرق الأوسط في نمو أعداد المستخدمين للإنترنت خلال عامي (2000-2009). مع هذا كله لازالت التجارة الإلكترونية والتسويق التجاري والسياحي إلكترونياً ضعيفاً في معظم الدول العربية بشكل عام, وفي سوريا بشكل خاص. مع العلم أنه ما من أحد يستطيع أن يتجاهل المزايا والتسهيلات التي تقدمها السياحة الإلكترونية للمتعاملين بها من فعاليات سياحية, من حيث السرعة والمرونة في التعامل, والانتشار الأوسع والعرض الأفضل والتكلفة الأقل . لذا وجب علينا أن نكوّن قاعدة إلكترونية سياحية قوية .
Even though the internet is wide spread in most of Arabic countries, and the great increase of the World Wide Web users, the rate of increase of the internet users in the Arab world was 1200% during 8 years (2000- 2008), but the users' number of internet in Syria doesn't exceed 15% of the population, but it was rated first in 14 countries in the Middle east in the growth of the internet users between (2000- 2009). But the e-commerce and the electronic commercial and tourism marketing are still weak in most Arab countries for the users, in terms of speed and flexibility in dealings, the wide spread and the better bid and the lowest cost. For these reasons we need a robust electronic base of tourism.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.